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Vertiport navigation requirements and multisensor architecture considerations for urban air mobility

Garcia Crespillo, Omar und Zhu, Chen und Simonetti, Maximilian und Gerbeth, Daniel und Lee, Young-Hee und Hao, Wenhan (2024) Vertiport navigation requirements and multisensor architecture considerations for urban air mobility. CEAS Aeronautical Journal. Springer. doi: 10.1007/s13272-024-00749-3. ISSN 1869-5590.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
1MB

Offizielle URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s13272-024-00749-3

Kurzfassung

Communication, Navigation and Surveillance (CNS) technologies are key enablers for future safe operation of drones in urban environments. However, the design of navigation technologies for these new applications is more challenging compared to e.g., civil aviation. On the one hand, the use cases and operations in urban environments are expected to have stringent requirements in terms of accuracy, integrity, continuity and availability. On the other hand, airborne sensors may not be based on high-quality equipment as in civil aviation and solutions need to rely on tighter multisensor solutions, whose safety is difcult to assess. In this work, we frst provide some initial navigation requirements related to precision approach operations based on recently proposed vertiport designs. Then, we provide an overview of a possible multisensor navigation architecture solution able to support these types of operations and we comment on the challenges of each of the subsystems. Finally, initial proof of concept for some navigation sensor subsystems is presented based on fight trials performed during the German Aerospace Center (DLR) project HorizonUAM.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/205506/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Vertiport navigation requirements and multisensor architecture considerations for urban air mobility
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Garcia Crespillo, OmarOmar.GarciaCrespillo (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2598-7636NICHT SPEZIFIZIERT
Zhu, ChenChen.Zhu (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4320-4826NICHT SPEZIFIZIERT
Simonetti, MaximilianNICHT SPEZIFIZIERThttps://orcid.org/0000-0002-7949-6867NICHT SPEZIFIZIERT
Gerbeth, DanielDaniel.Gerbeth (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7495-7361164368349
Lee, Young-HeeYoung-Hee.Lee (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0003-9851-4957NICHT SPEZIFIZIERT
Hao, WenhanNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:5 Juli 2024
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1007/s13272-024-00749-3
Verlag:Springer
ISSN:1869-5590
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Drones, advanced air mobility, navigation systems, safety, integrity monitoring, U-space
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Cybersicherheitszentrierte Kommunikation, Navigation und Überwachung
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Kommunikation und Navigation > Navigation
Hinterlegt von: Garcia Crespillo, Omar
Hinterlegt am:26 Jul 2024 14:59
Letzte Änderung:11 Nov 2024 14:45

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