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CFD-based comfort parameter evaluation of a flow vectoring air vent system for car cabins using a reduced order model

Langhorst, Sebastian und Mrosek, Markus und Boughanmi, Nesrine und Schmeling, Daniel und Wagner, Claus (2025) CFD-based comfort parameter evaluation of a flow vectoring air vent system for car cabins using a reduced order model. SAE International Journal of Passenger Vehicle Systems, 18 (2), Seiten 1-16. SAE International. doi: 10.4271/15-18-02-0012. ISSN 2770-3460.

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Offizielle URL: https://saemobilus.sae.org/articles/cfd-based-comfort-parameter-evaluation-a-flow-vectoring-air-vent-system-car-cabins-using-a-reduced-order-model-15-18-02-0012

Kurzfassung

This Computational Fluid Dynamics (CFD) study examines the comfort parameters of an innovative air vent concept for car cabin interiors using a Reduced Order Model (ROM) and Proper Orthogonal Decomposition (POD). The focus is on the analysis of the influence of geometric and fluid mechanical parameters on the resulting jet, in particular on the deflection angle of the airflow and the total pressure difference along the outlet geometry. Different parameters of the investigated system, such as the surface orientation, the outlet height, the separator distance and the separator height, lead to different effects on the airflow structure. The results show that changes in the air vent surface orientation are always accompanied by an increase in the deflection angle and the total pressure difference. In contrast, the variation of the outlet height ratio positively influences the deflection angle and the total pressure difference in terms of the requirements for air vent geometries. The study also examines the interaction of the geometric parameters and reveals complex correlations which influence the resulting air jet. A comprehensive understanding of these influences makes it possible to adapt the design and implementation of new and innovative air vent concepts to meet specific requirements. By balancing design considerations and technical requirements, optimized solutions are characterized by a high deflection angle and a reduced overall pressure difference for improved system performance and efficiency. Therefore, this evaluation provides a final framework for the design and implementation of an innovative air vent concept based on the volume flow vectoring that is tailored to specific application requirements.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/205486/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:SAE-JRNL-00015, ISSN: 2770-3460, e-ISSN: 2770-3479
Titel:CFD-based comfort parameter evaluation of a flow vectoring air vent system for car cabins using a reduced order model
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Langhorst, SebastianVolkswagen AGNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mrosek, MarkusVolkswagen AGNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Boughanmi, NesrineVolkswagen AGNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schmeling, DanielDaniel.Schmeling (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2712-9974NICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausClaus.Wagner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:3 März 2025
Erschienen in:SAE International Journal of Passenger Vehicle Systems
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:18
DOI:10.4271/15-18-02-0012
Seitenbereich:Seiten 1-16
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTSAE MobilusNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:SAE International
ISSN:2770-3460
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Passenger car cabin, Air vent, Volume flow vectoring, Computational fluid dynamics (CFD), Reduced order model (ROM)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Straßenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V ST Straßenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - FFAE - Fahrzeugkonzepte, Fahrzeugstruktur, Antriebsstrang und Energiemanagement
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Bodengebundene Fahrzeuge
Hinterlegt von: Schmeling, Dr Daniel
Hinterlegt am:19 Mär 2025 14:53
Letzte Änderung:19 Mär 2025 14:53

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