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TU-Flex: Aeroelastic Stability and Time Domain Simulations of a Very Flexible Flying Demonstrator with a Generic Transport Aircraft Configuration

Gonzáles, Pedro J. und Stavorinus, Gerrit und Shahi, Hikmat und Silvestre, Flavio J. und Voß, Arne und Meddaikar, Yasser M. und Krüger, Wolf R. (2023) TU-Flex: Aeroelastic Stability and Time Domain Simulations of a Very Flexible Flying Demonstrator with a Generic Transport Aircraft Configuration. In: AIAA SciTech 2023 Forum. AIAA SCITECH 2023 Forum, 2023-01-23 - 2023-01-27, National Harbor, Maryland, USA. doi: 10.2514/6.2023-1312. ISBN 978-162410699-6.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
3MB

Kurzfassung

In the continuous search to increase efficiency in fuel consumption and reduce environmental impact, the aeronautical industry is getting more interested in enabling and developing higher aspect ratio wings. However, the increase in flexibility tends to deteriorate flying qualities making it necessary to implement more complex controllers and to develop more complex numerical models to capture the real flight dynamics of the aircraft. Nevertheless, there are not enough demonstrators to provide validation data for such models. For these reasons, the Chair of Flight Mechanics, Flight Control, and Aeroelasticity of the TU-Berlin in cooperation with the DLR Institute of Aeroelasticity proposes the creation of the TU-Flex, a remotely piloted vehicle designed to gather coupled flight and structural dynamics data to validate flexible/very flexible aircraft models with a typical transport aircraft configuration. This paper shows that it is feasible to attain the levels of deformations required to study the dynamics of flexible and very flexible aircraft in a low-cost scaled demonstrator. The aircraft was designed using an in-house development process that includes the use of DLR ModGen/NASTRAN for sizing the main structural components, and the DLR software Loads Kernel for the load analysis of the free-flying aircraft. The current geometry of the TU-Flex allows performing experiments in an available wind tunnel facility, and in flight test experiments for a gradual validation process. This design is capable to attain all main design requirements and it is in a detailed design process and construction.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/205468/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:TU-Flex: Aeroelastic Stability and Time Domain Simulations of a Very Flexible Flying Demonstrator with a Generic Transport Aircraft Configuration
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Gonzáles, Pedro J.TU BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stavorinus, GerritTU BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Shahi, Hikmathikmat.shahi (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Silvestre, Flavio J.TU BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Voß, ArneArne.Voss (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2266-7853164939183
Meddaikar, Yasser M.DLR - Institute of AeroelasticityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krüger, Wolf R.Wolf.Krueger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7949-1169NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2023
Erschienen in:AIAA SciTech 2023 Forum
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2023-1312
ISBN:978-162410699-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aeroelasticity, flight demonstrator, aeroelastic stability, aeroelastic analysis
Veranstaltungstitel:AIAA SCITECH 2023 Forum
Veranstaltungsort:National Harbor, Maryland, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:23 Januar 2023
Veranstaltungsende:27 Januar 2023
Veranstalter :American Institute of Aeronautics and Astronautics
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Hinterlegt von: Krüger, Prof. Dr.-Ing. Wolf R.
Hinterlegt am:05 Aug 2024 11:15
Letzte Änderung:05 Aug 2024 11:15

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