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Wind tunnel calibration methodology for measuring aerodynamic loads on operational high-speed trains

Buhr, Alexander und Bell, James und Siegel, Lars und Henning, Arne und Härter, Matthias und Köppel, Martin und Lauer, Daniela und Laporte, Mathilde und Winkler-Höhn, Robert (2024) Wind tunnel calibration methodology for measuring aerodynamic loads on operational high-speed trains. In: 24. STAB-DGLR-Symposium 2024, Seiten 22-23. DLR. 24. STAB-DGLR-Symposium 2024, 2024-11-13 - 2024-11-14, Regensburg, Deutschland.

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Offizielle URL: https://www.dlr.de/de/as/aktuelles/veranstaltungen/stab/2024/stab-jahresbericht_2024.pdf

Kurzfassung

A reduced-scale wind-tunnel experimental methodology is presented that provides calibration and insight for measurements on an operational high-speed train; the Deutsche Bahn advanced TrainLab. A 5-hole dynamic pressure probe mounted at the train's front is used to determine the incoming flow magnitude and direction. A 1:10 scale wind-tunnel experiment was performed to determine probe corrections to remove the local effects on the probe of the train's head on the incoming flow. A 1:25 scale wind-tunnel experiment was performed to determine drag, side-force and lift polars for the first carriage. The corrected probe measurements and force calibration provide quasi-steady force estimations under real-world operation. Furthermore, the surface pressure was measured at three positions around the circumference along the length of the first carriage as well as on the coupler cover of the models for additional insight into the causal flow physics and potential for surface-pressure measurements on operational high-speed trains in the future.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/205246/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Wind tunnel calibration methodology for measuring aerodynamic loads on operational high-speed trains
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Buhr, AlexanderAlexander.Buhr (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6805-2531174100326
Bell, JamesJames.Bell (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8319-9817NICHT SPEZIFIZIERT
Siegel, LarsLars.Siegel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5601-3826174100327
Henning, Arnearne.henning (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2806-8213174100328
Härter, MatthiasDB InfraGO AGNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Köppel, MartinDB InfraGO AGNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lauer, DanielaDB InfraGO AGNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Laporte, MathildeMathilde.Laporte (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4620-3634174100330
Winkler-Höhn, RobertRobert.Hoehn (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0003-1116-6786174100331
Datum:13 November 2024
Erschienen in:24. STAB-DGLR-Symposium 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 22-23
Verlag:DLR
Name der Reihe:STAB-Jahresbericht 2024 - Proceedings of the 24th STAB-Symposium 2024 in Berlin
Status:veröffentlicht
Stichwörter:advanced TrainLab, pressure probe correction, global force calibration, train model, wind tunnel, 1MG
Veranstaltungstitel:24. STAB-DGLR-Symposium 2024
Veranstaltungsort:Regensburg, Deutschland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:13 November 2024
Veranstaltungsende:14 November 2024
Veranstalter :STAB/DGLR
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HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Schienenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V SC Schienenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - RoSto - Rolling Stock
Standort: Göttingen , Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Bodengebundene Fahrzeuge
Institut für Fahrzeugkonzepte > Fahrzeugarchitekturen und Leichtbaukonzepte
Hinterlegt von: Buhr, Alexander
Hinterlegt am:19 Dez 2024 10:53
Letzte Änderung:19 Dez 2024 10:53

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