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Hydroprocessing of Fossil Fuel-Based Kerosene to Reduce the Climate Impact of Commercial Aviation Technology Options and Mitigation Potentials

Quante, Gunnar und Voß, Steffen und Bullerdiek, Nils und Voigt, Christiane und Kaltschmitt, Martin (2024) Hydroprocessing of Fossil Fuel-Based Kerosene to Reduce the Climate Impact of Commercial Aviation Technology Options and Mitigation Potentials. Atmospheric Environment, 22. Elsevier. doi: 10.2139/ssrn.4748187. ISSN 1352-2310.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
2MB

Offizielle URL: https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4748187

Kurzfassung

Aviation contributes about 4 % of global anthropogenic climate forcing primarily by contrails, CO2 and NOx emissions. Renewably sourced aviation kerosene can help to reduce the climate impact from CO2 and from contrails, but so far, its production capacities are very small. Hence, the climate impact of using fossil fuel-based kerosene with a hydrogen content increased by hydroprocessing as short term mitigation measure is studied here. Increasing the hydroprocessing severity increases the relative climate benefit, which is only slightly affected by the emissions factor for hydroprocessing or the choice of the time horizon. Data limitations about fuel composition and its effect on contrails and climate cause considerable uncertainties and the fuel’s compliance with specification standards needs consideration. This study on the climate effect of hydroprocessed fossil kerosene can help to assess near-term measures to reduce the climate impact from aviation.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/205168/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Hydroprocessing of Fossil Fuel-Based Kerosene to Reduce the Climate Impact of Commercial Aviation Technology Options and Mitigation Potentials
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Quante, GunnarTUHH, HamburgNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Voß, SteffenTUHH, HamburgNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bullerdiek, NilsTUHH, HamburgNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Voigt, ChristianeDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0001-8925-7731NICHT SPEZIFIZIERT
Kaltschmitt, MartinTUHH, HamburgNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2024
Erschienen in:Atmospheric Environment
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:22
DOI:10.2139/ssrn.4748187
Verlag:Elsevier
Name der Reihe:Elsevier
ISSN:1352-2310
Status:veröffentlicht
Stichwörter:hydroprocessing, kerosene, contrail, climate impact
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Wolkenphysik
Hinterlegt von: Voigt, Dr.rer.nat. Christiane
Hinterlegt am:08 Jul 2024 08:18
Letzte Änderung:09 Jul 2024 13:11

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