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Wind tunnel testing and modal validation of TU-Flex's high aspect-ratio wings

Gonzalez, Pedro und Barbosa, Guilherme und Quesada, Álvaro und Stavorinus, Gerrit und Silvestre, Flavio J. und Hilger, Jonathan und Hanke, Charlotte und Voß, Arne und Krüger, Wolf R. (2024) Wind tunnel testing and modal validation of TU-Flex's high aspect-ratio wings. International Forum on Aeroelasticity and Structural Dynamics, 2024-06-17 - 2024-06-21, Den Haag, Niederlande.

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Kurzfassung

High aspect ratio flexible wing aircraft present very complex and coupled structural and flight dynamics. This research describes a bottom-to-top validation process for this type of wing. This procedure starts with static, followed by ground vibration and wind tunnel tests. The concept of this approach is to first validate the structural and aeroelastic models before addressing the full flying vehicle. The experimental data was used to tune the structural model of a flexible flying demonstrator called TU-Flex. This aircraft was designed as a flying lab capable of recording coupled flight dynamic data of a flexible aircraft with a transport/airliner configuration. Three software were used to design the wing and to define the experimental test cases: NASTRAN, Loads Kernel, and ModSiG. The gathered data permitted tuning and showing the accuracy of the structural model. It also allows for finding inaccuracies in the aerodynamic and aeroelastic models for further tuning. The models are capable of capturing the overall aeroelastic trend nevertheless, fine tuning is now necessary. Therefore, the proposed process seems adequate to collect all necessary data to tune aeroelastic models within the process to prepare the models for the full flying vehicle.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/204977/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Wind tunnel testing and modal validation of TU-Flex's high aspect-ratio wings
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Gonzalez, PedroTU BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Barbosa, GuilhermeTU BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Quesada, ÁlvaroTU BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stavorinus, GerritTU BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Silvestre, Flavio J.TU BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hilger, JonathanJonathan.Hilger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4138-0807NICHT SPEZIFIZIERT
Hanke, CharlotteCharlotte.Hanke (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Voß, ArneArne.Voss (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2266-7853162832975
Krüger, Wolf R.Wolf.Krueger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7949-1169NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:17 Juni 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:High Aspect Ratio, Wind Tunnel Test, GVT, Model Validation
Veranstaltungstitel:International Forum on Aeroelasticity and Structural Dynamics
Veranstaltungsort:Den Haag, Niederlande
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:17 Juni 2024
Veranstaltungsende:21 Juni 2024
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Experimente
Hinterlegt von: Voß, Arne
Hinterlegt am:02 Jul 2024 23:07
Letzte Änderung:02 Jul 2024 23:07

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