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Flight Testing Air Data Sensor Failure Handling with Hybrid Nonlinear Dynamic Inversion

Milz, Daniel und May, Marc Simon und Looye, Gertjan (2024) Flight Testing Air Data Sensor Failure Handling with Hybrid Nonlinear Dynamic Inversion. In: Proceedings of the 2024 CEAS EuroGNC conference. 2024 CEAS EuroGNC, 2024-06-11 - 2024-06-13, Bristol, UK.

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2MB

Offizielle URL: https://eurognc.ceas.org/archive/EuroGNC2024/html/CEAS-GNC-2024-082.html

Kurzfassung

Loss of one or more air data signals to the flight control laws typically results in activation of backup modes. These reduce functionality and work solely with inertial sensors. Since the failure situation is already a significant stress for the flight crew, this reduction of supporting control functionality comes at an awkward moment. This work shows how a combination of classical and so-called sensory nonlinear dynamic inversion can be used to maintain more or less the same handling characteristics in case of partial or even complete loss of air data. Under nominal conditions, hybrid NDI uses a complementary filter to combine NDI and sensory NDI. In case of failure, it is possible to degrade to a control law based purely on sensory NDI, which is predominantly inertial sensor dependent. This paper describes the application of the proposed modification to a CS-25 class aircraft, as well as the validation of its intended features in flight tests.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/204830/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Flight Testing Air Data Sensor Failure Handling with Hybrid Nonlinear Dynamic Inversion
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Milz, DanielDaniel.Milz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9704-2036162204651
May, Marc SimonMarc.May (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Looye, GertjanGertjan.Looye (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2024
Erschienen in:Proceedings of the 2024 CEAS EuroGNC conference
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Flight Control Flight Test Dynamic Inversion Air Data Sensor Sensor Failure Fault-Tolerant Control
Veranstaltungstitel:2024 CEAS EuroGNC
Veranstaltungsort:Bristol, UK
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:11 Juni 2024
Veranstaltungsende:13 Juni 2024
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Komponenten und Systeme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CS - Komponenten und Systeme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugsysteme
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Flugzeug-Systemdynamik
Hinterlegt von: Milz, Daniel
Hinterlegt am:24 Jun 2024 09:31
Letzte Änderung:24 Jun 2024 09:31

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