elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Can electric vehicle charging be carbon neutral? Uniting smart charging and renewables

Will, Christian und Zimmermann, Florian und Ensslen, Axel und Fraunholz, Christoph und Jochem, Patrick und Keles, Dogan (2024) Can electric vehicle charging be carbon neutral? Uniting smart charging and renewables. Applied Energy, 371, Seite 123549. Elsevier. doi: 10.1016/j.apenergy.2024.123549. ISSN 0306-2619.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
4MB

Offizielle URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0306261924009322?via%3Dihub

Kurzfassung

Growing numbers of plug-in electric vehicles in Europe will have an increasing impact on the electricity system. Using the agent-based simulation model PowerACE for ten electricity markets in Central Europe, we analyze how different charging strategies impact price levels and production- as well as consumption-based carbon emissions in France and Germany. The applied smart charging strategies consider spot market prices and/or real-time production from renewable energy sources. While total European carbon emissions do not change significantly in response to the charging strategy due to the comparatively small energy consumption of the electric vehicle fleet, our results show that all smart charging strategies reduce price levels on the spot market and lower total curtailment of renewables. Here, charging processes optimized according to hourly prices have the strongest effect. Furthermore, smart charging strategies reduce electricity purchasing costs for aggregators by about 10% compared to uncontrolled charging. In addition, the strategies allow aggregators to communicate near-zero allocated emissions for charging vehicles. An aggregator's charging strategy expanding classic electricity cost minimization by limiting total national PEV demand to 10% of available electricity production from renewable energy sources leads to the most favorable results in both metrics, purchasing costs and allocated emissions. Finally, aggregators and plug-in electric vehicle owners would benefit from the availability of national, real-time Guarantees of Origin and the respective scarcity signals for renewable production.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/204814/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Can electric vehicle charging be carbon neutral? Uniting smart charging and renewables
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Will, ChristianDaimler TruckNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Zimmermann, FlorianKITNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ensslen, AxelKarlsruhe Institute of Technology (KIT)NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fraunholz, ChristophKITNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jochem, PatrickPatrick.Jochem (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7486-4958NICHT SPEZIFIZIERT
Keles, DoganDTUNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:12 Juni 2024
Erschienen in:Applied Energy
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:371
DOI:10.1016/j.apenergy.2024.123549
Seitenbereich:Seite 123549
Verlag:Elsevier
ISSN:0306-2619
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Energy system analysis Electric mobility Smart charging Electricity markets CO2 emissions Renewable energies
HGF - Forschungsbereich:Energie
HGF - Programm:Energiesystemdesign
HGF - Programmthema:Energiesystemtransformation
DLR - Schwerpunkt:Energie
DLR - Forschungsgebiet:E SY - Energiesystemtechnologie und -analyse
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):E - Systemanalyse und Technologiebewertung
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Vernetzte Energiesysteme > Energiesystemanalyse, ST
Hinterlegt von: Jochem, Patrick
Hinterlegt am:17 Jun 2024 17:24
Letzte Änderung:17 Jun 2024 17:24

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.