elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Safety and Workload Benefits of Automatic Speech Understanding for Radar Label Updates

Helmke, Hartmut und Kleinert, Matthias und Ahrenhold, Nils und Klamert, Lucas und Motlicek, Petr (2024) Safety and Workload Benefits of Automatic Speech Understanding for Radar Label Updates. Journal of Air Transportation, Seiten 1-14. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.D0419. ISSN 2380-9450.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Air traffic controllers (ATCos) quantified the benefits of automatic speech recognition and understanding (ASRU) on workload and flight safety. As baseline procedure, ATCos manually enter all verbal clearances into the aircraft radar labels by mouse. In our proposed solution, ATCos are supported by ASRU, which is capable of delivering the required radar label updates automatically. ATCos need to visually review the ASRU-based label updates and only have to make corrections in case of misinterpretations. Overall, the amount of time required for manually inserting clearances, i.e., by selecting the correct input in the radar labels, reduced from 12,700 seconds during 14 hours of simulation time down to 405 seconds, when ATCos were supported by ASRU. Considering the additional time of mental workload for verifying ASRU output, there is still a saving of more than one third of the time for radar label updates. This paper also considers safety aspects, i.e., how often incorrect inputs into aircraft radar labels occurred with ASRU. The number of wrong or missing inputs is less than without ASRU support. This paper advances the use case that ASRU could potentially improve safety and efficiency for ATCo operations for arrivals.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/204792/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Safety and Workload Benefits of Automatic Speech Understanding for Radar Label Updates
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Helmke, HartmutHartmut.Helmke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1939-0200NICHT SPEZIFIZIERT
Kleinert, MatthiasMatthias.Kleinert (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0782-4147NICHT SPEZIFIZIERT
Ahrenhold, NilsNils.Ahrenhold (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8731-8959NICHT SPEZIFIZIERT
Klamert, LucasLucas.Klamert (at) austrocontrol.atNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Motlicek, PetrPetr.Motlicek (at) idiap.chNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:8 Juni 2024
Erschienen in:Journal of Air Transportation
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/1.D0419
Seitenbereich:Seiten 1-14
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:2380-9450
Status:veröffentlicht
Stichwörter:National Airspace SystemAviation SafetySingle European Sky ATM ResearchMilitary TechnologyAir Navigation Service ProviderConvolutional Neural NetworkNatural Language ProcessingAdvanced Surface Movement Guidance and Control SystemAutomatic Speech RecognitionAutomatic Speech Understanding
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Integrierte Flugführung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Lotsenassistenz
Hinterlegt von: Diederich, Kerstin
Hinterlegt am:31 Jul 2024 13:09
Letzte Änderung:31 Jul 2024 13:09

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.