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Experimental Validation of an Analytical Sound Transmission Model for Fan Stages

Behn, Maximilian und Pilgrim, Juliane und Tapken, Ulf (2024) Experimental Validation of an Analytical Sound Transmission Model for Fan Stages. In: 30th AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference. 30th AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference, 2024-06-04 - 2024-06-07, Rom, Italien. doi: 10.2514/6.2024-3271.

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Kurzfassung

Sound propagation effects play an important role for the tonal radiation from fan stages. Acoustic modes originate predominantly from the stator leading edge as a result of aerodynamic rotor-stator interaction. Modes propagate through the rotor and stator before they radiate into the far-field. During propagation through the blade rows, reflection and scattering redirects the acoustic modes or shifts sound power to different mode orders and frequencies. Analytical models enable the evaluation of mode propagation effects in turbomachinery stages, but they rely on simplifications of blade geometry and flow field and therefore, require experimental validation. To this end, an experimental investigation was undertaken that provides specific, highly resolved data for the validation of analytical and numerical prediction tools of propagation effects in turbomachinery stages. The mode propagation is modeled using an cascade model in combination with a model to account for the impact of flow deflection at the blade rows. By comparing predicted and experimental results for mode transmission, reflection and scattering the model is validated over a wide range of mode orders, frequencies and operating conditions. Overall, good agreement of the model prediction is observed. Shortcomings of the modeling are identified and possible model improvements to increase accuracy are discussed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/204757/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Experimental Validation of an Analytical Sound Transmission Model for Fan Stages
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Behn, MaximilianMaximilian.Behn (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8478-8269NICHT SPEZIFIZIERT
Pilgrim, JulianeDLR, Institut für Antriebstechnik, TriebwerksakustikNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Tapken, UlfUlf.Tapken (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0870-1253161738042
Datum:30 Mai 2024
Erschienen in:30th AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2024-3271
Status:veröffentlicht
Stichwörter:turbomachinery noise, sound transmission, scattering, validation, cascade model
Veranstaltungstitel:30th AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference
Veranstaltungsort:Rom, Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:4 Juni 2024
Veranstaltungsende:7 Juni 2024
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Triebwerkskonzepte und -integration
Standort: Berlin-Charlottenburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerksakustik
Hinterlegt von: Behn, Maximilian
Hinterlegt am:17 Jun 2024 08:54
Letzte Änderung:17 Jun 2024 08:54

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