elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

An OpenStreetMap-based approach for generating capacity-restricted POIs for activity-based travel demand modeling

Malkus, Jan-Lukas und López Díaz, María und Schengen, Alain und Mocanu, Tudor und Kühn, Martin Joachim (2024) An OpenStreetMap-based approach for generating capacity-restricted POIs for activity-based travel demand modeling. Procedia Computer Science, 238, Seiten 420-427. Elsevier. doi: 10.1016/j.procs.2024.06.043. ISSN 1877-0509.

[img] PDF - Postprintversion (akzeptierte Manuskriptversion)
6MB

Offizielle URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877050924012791

Kurzfassung

The generation of Points of Interest including capacities for travel demand models is usually costly and laborious. Recently, several methods have been developed to automate this process based on Volunteered Geographic Information data as well as to validate the corresponding results. The methodology presented in this paper takes on the task of setting up such a workflow on a large scale, including capacities and all common activity types, by making use of OpenStreetMap data. As a result, a Points of Interest dataset could be created for the whole of Germany, which maps around 24 million destinations including capacities divided into seven activity types. An exemplary validation based on the generated workplace and shopping locations as well as capacities indicates a varying quality of results depending on the respective regional type. The discussion additionally concludes that assignment of several activities to one location presents challenges that should be addressed in future approaches.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/204600/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:An OpenStreetMap-based approach for generating capacity-restricted POIs for activity-based travel demand modeling
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Malkus, Jan-Lukasjan-lukas.malkus (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0009-8590-2401167076431
López Díaz, MaríaMaria.LopezDiaz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7986-3970NICHT SPEZIFIZIERT
Schengen, AlainAlain.Schengen (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0005-3966-3324167076432
Mocanu, TudorTudor.Mocanu (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2883-0121167076433
Kühn, Martin JoachimMartin.Kuehn (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0906-6984NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:8 Juli 2024
Erschienen in:Procedia Computer Science
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:238
DOI:10.1016/j.procs.2024.06.043
Seitenbereich:Seiten 420-427
Verlag:Elsevier
ISSN:1877-0509
Status:veröffentlicht
Stichwörter:OSM; Points of Interest; travel demand modeling; mobility; capacities
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - MoDa - Models and Data for Future Mobility_Supporting Services, R - Aufgaben SISTEC, V - VMo4Orte - Vernetzte Mobilität für lebenswerte Orte
Standort: Berlin-Adlershof , Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrsforschung > Räume in Mobilitäts- und Transportsystemen
Institut für Softwaretechnologie > High-Performance Computing
Hinterlegt von: Malkus, Jan-Lukas
Hinterlegt am:09 Sep 2024 10:11
Letzte Änderung:09 Sep 2024 10:11

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.