elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Empirical Turbulence Interaction Noise Model for Permeable Flat Plate Leading Edges

Geyer, Thomas und Enghardt, Lars (2024) Empirical Turbulence Interaction Noise Model for Permeable Flat Plate Leading Edges. AIAA Journal. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.J063411. ISSN 0001-1452.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/10.2514/1.J063411

Kurzfassung

One of the major aerodynamic noise generation mechanisms is the interaction of a turbulent flow with a downstream blunt object, such as the blade of a rotating fan or a fixed stator. A possible method to reduce this noise is the use of flow-permeable leading edges, which has been investigated experimentally on a set of flat plates with different leading-edge perforations. The results show that these modifications can lead to notable noise reductions at low and medium frequencies, but also to a noise increase at high frequencies due to the contribution of surface roughness noise. The measured data were then used as an input to a symbolic regression modeling approach with the aim of obtaining a simple yet accurate model to predict the noise reduction capacity of the permeable leading edges. Three different prediction models were finally selected to demonstrate the capability of the current approach. One of the more complex models already predicts correct trends and shows an acceptable mean absolute error, making it a reliable candidate for engineering purposes.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/203985/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Empirical Turbulence Interaction Noise Model for Permeable Flat Plate Leading Edges
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Geyer, Thomasthomas.geyer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2380-1188159039528
Enghardt, LarsLars.Enghardt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:5 April 2024
Erschienen in:AIAA Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.2514/1.J063411
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0001-1452
Status:veröffentlicht
Stichwörter:porous leading edge, aerodynamic noise, empirical model, wind tunnel, permeability, airframe noise
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Komponenten und Emissionen
Standort: Cottbus
Institute & Einrichtungen:Institut für Elektrifizierte Luftfahrtantriebe > Umweltwirkungen und Sensorik
Hinterlegt von: Geyer, Thomas
Hinterlegt am:06 Mai 2024 08:31
Letzte Änderung:17 Dez 2024 10:56

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.