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On the Effects of Wing-Gust Interactions and Wing Flap Deflections on the HTP Aerodynamics

Ullah, Junaid und Hillebrand, Marco und Ehrle, Maximilian C. und Lutz, Thorsten und Heinze, Wolfgang und Wild, Jochen (2024) On the Effects of Wing-Gust Interactions and Wing Flap Deflections on the HTP Aerodynamics. In: High Performance Computing in Science and Engineering '22, Seiten 213-232. Springer. High Performance Computing in Science and Engineering - 25th Results and Review Workshop of the HLRS, 2022-10-04 - 2022-10-05, Stuttgart, Germany. doi: 10.1007/978-3-031-46870-4_15. ISBN 978-3-031-46869-8.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
2MB

Offizielle URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-46870-4_15

Kurzfassung

Gust loads on aircraft are critical for the structural wing design. This paper investigates the impact of a critical vertical "1-cos" type gust event and different wing flap deflections on the aerodynamics of the Horizontal Tail Plane (HTP) and thus the pitching moment behavior of the aircraft. The wing flaps are deployed for the purpose of active gust load control and comprise spanwise segmented trailing edge flaps and leading edge flaps. URANS simulations are used for the simulations of two generic aircraft configurations with and without empennage at transonic flow conditions. The simulations reveal a significant impact of the wing-gust interaction and the wing flap deflections on the wing's downwash angle. The change in the downwash affects the effective angle of attack at the HTP. However, the effects of the wing flap deflections on the HTP loads are less significant than the effect introduced by the reference gust. The deflections of the trailing and leading edge flaps on the wing are shown to be uncritical with regard to the pitching moment behavior of the aircraft. The gust and the wing flap induced maximum pitching moments can be significantly reduced via moderate elevator deflections on the HTP. A first approximation based on parametric 2D studies reveals a reduction by approx. 70% of the latter.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/203587/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:On the Effects of Wing-Gust Interactions and Wing Flap Deflections on the HTP Aerodynamics
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ullah, JunaidUniversität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hillebrand, MarcoUniversität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ehrle, Maximilian C.Uni Stuttgart, Institute of Aerodynamics and GasdynamicsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lutz, ThorstenInstitute of Aerodynamics and Gas Dynamics, Universität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heinze, WolfgangTU-BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wild, JochenJochen.Wild (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2303-3214NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:24 April 2024
Erschienen in:High Performance Computing in Science and Engineering '22
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1007/978-3-031-46870-4_15
Seitenbereich:Seiten 213-232
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Nagel, Wolfgang E.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kröner, DietmarNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Resch, MichaelNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
Name der Reihe:Transactions of the High Performance Computing Center, Stuttgart (HLRS)
ISBN:978-3-031-46869-8
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aerodynamics, gust loads, gust alleviation, horizontal tail
Veranstaltungstitel:High Performance Computing in Science and Engineering - 25th Results and Review Workshop of the HLRS
Veranstaltungsort:Stuttgart, Germany
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:4 Oktober 2022
Veranstaltungsende:5 Oktober 2022
Veranstalter :HLRS Stuttgart
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Wild, Dr.-Ing. Jochen
Hinterlegt am:09 Apr 2024 11:08
Letzte Änderung:16 Okt 2024 12:45

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