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Transition Strategies for Tilt-Wing Aircraft

May, Marc Simon und Milz, Daniel und Looye, Gertjan (2024) Transition Strategies for Tilt-Wing Aircraft. In: AIAA SciTech 2024 Forum. AIAA SciTech 2024 Forum, 2024-01-08 - 2024-01-12, Orlando, FL. doi: 10.2514/6.2024-1289. ISBN 978-162410711-5.

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3MB

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/10.2514/6.2024-1289

Kurzfassung

Despite being the critical flight phase for tilt-wings, the transition maneuver is still not well understood with respect to aerodynamics and flight dynamics. Flight and handling qualities in this regime are primarily defined by the size and shape of the transition corridor, which describes physical limitations and other boundaries. Typically, the corridor is obtained based on static trim analysis, which results in a conservative estimate that neglects the dynamic maneuverability of the aircraft. As a first fundamental step for the determination of the full transition corridor, this paper presents a comprehensive dynamic analysis of the longitudinal tilt-wing transition, considering various operational strategies for the maneuver. The analysis is based on an optimal control approach where the dynamic control problem is transcribed into a nonlinear programming (NLP) problem. The developed framework successfully explores different regions of the transition corridor by adapting constraints and objective functions, and thereby lays the foundation for future determination of transition boundaries. The optimized trajectories show that the phenomena of transition folds found in static analyses are damped within dynamic investigations. Furthermore, the re-transition maneuver proves to be more challenging from a flight physics perspective because of high effective angles of attack, and requires upward motion to avoid flow separation.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/203562/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Transition Strategies for Tilt-Wing Aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
May, Marc SimonMarc.May (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Milz, DanielDaniel.Milz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9704-2036161265783
Looye, GertjanGertjan.Looye (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2024
Erschienen in:AIAA SciTech 2024 Forum
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2024-1289
ISBN:978-162410711-5
Status:veröffentlicht
Stichwörter:eVTOL; Tilt-Wing; Flight Dynamics; Transition; Transition Corridor
Veranstaltungstitel:AIAA SciTech 2024 Forum
Veranstaltungsort:Orlando, FL
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:8 Januar 2024
Veranstaltungsende:12 Januar 2024
Veranstalter :American Institute of Aeronautics and Astronautics
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Komponenten und Systeme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CS - Komponenten und Systeme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugsysteme
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Flugzeug-Systemdynamik
Hinterlegt von: Milz, Daniel
Hinterlegt am:10 Jun 2024 08:54
Letzte Änderung:18 Jun 2024 14:37

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