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Propeller-Rotor Interaction in Helicopter Air-to-Air Refueling

van der Wall, Berend G. (2024) Propeller-Rotor Interaction in Helicopter Air-to-Air Refueling. In: 24. DGLR-Fachsymposium der STAB, Seiten 1-10. 24. DGLR-Fachsymposium der STAB, 2024-11-13 - 2024-11-14, Regensburg, Germany.

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Kurzfassung

During helicopter air-to-air refueling the rotor of the helicopter might enter the slipstream of the tanker aircraft's propeller. Based on blade element momentum theory, the impact of this jet on rotor blade aerodynamics is formulated. Rotor controls required to re-trim are solved analytically and verified by numerical solution of the problem. The collective and cyclic controls needed for disturbance rejection are computed for a typical air-to-air refueling scenario. A propeller wake affecting the retreating side of the rotor requires much more pilot controls to retrim than an impingement on the advancing side. Variations of rotor angle of attack, propeller radius, propeller thrust and rotor thrust are performed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/203189/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Propeller-Rotor Interaction in Helicopter Air-to-Air Refueling
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
van der Wall, Berend G.Berend.VanDerWall (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6144-0921172060762
Datum:November 2024
Erschienen in:24. DGLR-Fachsymposium der STAB
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-10
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Helicopter, Helicopter Rotor, Interactional Aerodynamics, Propeller-Rotor Interaction, Helicopter Air-to-Air Refueling, Blade Element theory
Veranstaltungstitel:24. DGLR-Fachsymposium der STAB
Veranstaltungsort:Regensburg, Germany
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:13 November 2024
Veranstaltungsende:14 November 2024
Veranstalter :DGLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtueller Hubschrauber und Validierung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Hubschrauber
Institut für Flugsystemtechnik
Hinterlegt von: van der Wall, Prof. Dr. Berend G.
Hinterlegt am:19 Nov 2024 18:54
Letzte Änderung:19 Nov 2024 18:54

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