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Helicopter rotor in a propeller slipstream: Aerodynamic and rotor blade flapping responses

van der Wall, Berend G. (2024) Helicopter rotor in a propeller slipstream: Aerodynamic and rotor blade flapping responses. Aerospace Science and Technology, 151, Seiten 1-13. Elsevier. doi: 10.1016/j.ast.2024.109341. ISSN 1270-9638.

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Offizielle URL: https://doi.org/10.1016/j.ast.2024.109341

Kurzfassung

During helicopter air-to-air refueling the helicopter’s rotor can engage the tanker aircraft’s wing and flap end tip vortices and the slipstream of its propellers. The tip vortices represent a swirl around an axis that is essentially parallel to the rotor longitudinal axis. The slipstream of the propellers includes a strong air jet downstream that can cover a significant amount of the helicopter’s main rotor. This phenomenon was recently treated analytically for a rigid rotor by means of blade-element momentum theory and the rotor control angles required to reject the disturbance were computed. In this article, the rotor blade flapping is introduced as degree of freedom. It is shown that the rotor coning is affected by the slipstream position with respect to the rotor hub. Without retrim, the largest amount of coning and cyclic flapping occurs for slipstream positions on the retreating side of the rotor.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/203186/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Helicopter rotor in a propeller slipstream: Aerodynamic and rotor blade flapping responses
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
van der Wall, Berend G.Berend.VanDerWall (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6144-0921165906607
Datum:August 2024
Erschienen in:Aerospace Science and Technology
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:151
DOI:10.1016/j.ast.2024.109341
Seitenbereich:Seiten 1-13
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTElsevier Masson SASElsevierNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Elsevier
ISSN:1270-9638
Status:veröffentlicht
Stichwörter:helicopter, aerodynamic interaction, propeller-rotor interaction, rotor trim, rotor blade flapping
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtueller Hubschrauber und Validierung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Hubschrauber
Institut für Flugsystemtechnik
Hinterlegt von: van der Wall, Prof. Dr. Berend G.
Hinterlegt am:21 Aug 2024 14:25
Letzte Änderung:12 Sep 2024 09:55

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