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Technical, economic and ecological assessment of European sustainable aviation fuels (SAF) production

Dietrich, Ralph-Uwe und Adelung, Sandra und Habermeyer, Felix und Maier, Simon und Philippi, Paula und Raab, Moritz und Weyand, Julia (2024) Technical, economic and ecological assessment of European sustainable aviation fuels (SAF) production. CEAS Aeronautical Journal. Springer. doi: 10.1007/s13272-024-00714-0. ISSN 1869-5590.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
1MB

Offizielle URL: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s13272-024-00714-0.pdf

Kurzfassung

Multiple options for sustainable alternatives to fossil kerosene have been assessed. The route using biomass gasification, hotgas cleaning, hydrogen addition (derived from water electrolysis using renewable power), Fischer-Tropsch synthesis and product upgrading towards ASTM D7566 certified SAF has technical, economic and environmental advantages to be discussed in detail. The technical assessment shows carbon resp. energy efficiency of fuel production at 61% resp. 55%. The economic assessment of brown-field installations in Finland predicts costs in the range of 1.00 €.2019/l. For the evaluation of 200 MW.th biomass plus 160.2 MW.e grid power plant size, an electricity price and biomass price of 42 €.2019/t and 51 €.2019/MWh were assumed, respectively. The environmental assessment shows a global warming potential reduction of 91% (corresponds to 8.8 g.CO2-eq./MJ.Fuel,LHV) compared to fossil fuel using Finnish wind energy and biomass residues, far better than the required 65% GWP reduction of the European RED II regulation. Based on the techno-economic and environmental assessment of the preferred FT route, a European deployment potential between 10 and 60 Mt/a SAF seems achievable in early 2030 years. The authors propose to implement appropriate regulation with high urgency.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/203108/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Technical, economic and ecological assessment of European sustainable aviation fuels (SAF) production
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Dietrich, Ralph-UweRalph-Uwe.Dietrich (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9770-4810NICHT SPEZIFIZIERT
Adelung, SandraSandra.Adelung (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Habermeyer, FelixFelix.Habermeyer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Maier, SimonSimon.Maier (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8660-0063NICHT SPEZIFIZIERT
Philippi, Paulapaula.philippi (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Raab, Moritzmoritz.raab (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Weyand, JuliaJulia.Weyand (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6752-6873160523553
Datum:2 März 2024
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1007/s13272-024-00714-0
Verlag:Springer
Name der Reihe:Springer Nature
ISSN:1869-5590
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Sustainable aviation fuels (SAF) Standardized techno-economic and ecological assessment Feedstock availability Production efficiency Net production cost Greenhouse gas abatement cost
HGF - Forschungsbereich:Energie
HGF - Programm:Materialien und Technologien für die Energiewende
HGF - Programmthema:Chemische Energieträger
DLR - Schwerpunkt:Energie
DLR - Forschungsgebiet:E SP - Energiespeicher
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):E - Elektrochemische Prozesse
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Technische Thermodynamik > Energiesystemintegration
Hinterlegt von: Dietrich, Dr. Ralph-Uwe
Hinterlegt am:29 Mai 2024 17:10
Letzte Änderung:12 Jun 2024 12:50

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