elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Night-flight ban preserves sleep in airport residents

Elmenhorst, E.-M. und Müller, U. und Quehl, J. und Basner, M. und McGuire, S. und Schmitt, S. und Plath, G. und Jordan, J. und Aeschbach, D. (2024) Night-flight ban preserves sleep in airport residents. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 126, Seite 104027. Elsevier. doi: 10.1016/j.trd.2023.104027. ISSN 1361-9209.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://doi.org/10.1016/j.trd.2023.104027

Kurzfassung

We conducted an observational field study at Frankfurt Airport before (2011) and after (2012) implementation of a night-flight ban (23:00–5:00) to determine whether reduced nighttime flight traffic protects airport residents from sleep fragmentation. We recorded sleep-EEG and noise exposure in residents’ bedrooms in early sleepers (bedtime: 22:00–22:30, rise time: 6:00–6:30; 2011: N = 49; 2012: N = 42) and late sleepers (bedtime: 23:00–23:30, rise time 7:00–7:30; 2012 only: N = 41). Early sleepers were exposed to 26.8 ± 15.7 (mean per time in bed ± STD) overflights in 2011, and 14.9 ± 9.3 in 2012. Late sleepers were exposed to 24.6 ± 14.7 overflights in 2012. Number of awakenings was 27.5% lower in early sleepers in 2012 than in 2011 (p < 0.001). Noise-associated awakenings predicted from the exposure–response model were higher in late compared to early sleepers in 2012. A night-flight ban is most effective when it largely overlaps with the sleep episode.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/202900/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Night-flight ban preserves sleep in airport residents
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Elmenhorst, E.-M.eva-maria.elmenhorst (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0336-6705NICHT SPEZIFIZIERT
Müller, U.uwe.mueller (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Quehl, J.julia.quehl (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Basner, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
McGuire, S.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schmitt, S.s.schmitt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Plath, G.gernot.plath (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jordan, J.Jens.Jordan (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4518-0706NICHT SPEZIFIZIERT
Aeschbach, D.Daniel.Aeschbach (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2024
Erschienen in:Transportation Research Part D: Transport and Environment
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:126
DOI:10.1016/j.trd.2023.104027
Seitenbereich:Seite 104027
Verlag:Elsevier
ISSN:1361-9209
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Noise mitigation, Aircraft noise, Exposure–response relationship, Night-flight ban, Awakening, Sleep fragmentation
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Schlaf und Humanfaktoren
Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Leitungsbereich ME
Hinterlegt von: Sender, Alina
Hinterlegt am:21 Feb 2024 17:39
Letzte Änderung:21 Feb 2024 17:39

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.