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Understanding the fixed pitch RPM-controlled rotor modeling for the conceptual design of UAM vehicles

Atci, Kagan und Weiand, Peter und Güner, Feyyaz (2023) Understanding the fixed pitch RPM-controlled rotor modeling for the conceptual design of UAM vehicles. CEAS Aeronautical Journal. Springer. doi: 10.1007/s13272-023-00703-9. ISSN 1869-5590.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
1MB

Offizielle URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s13272-023-00703-9

Kurzfassung

Most of the introduced eVTOL models in the UAM market utilize electrically driven rotors with fixed pitch blades, controlled by their rotational speed. This design approach brings new features and challenges that need to be considered during the conceptual design stage, taking new aspects into account, among them the rotor dynamic response. This paper presents an initial parameterization of the rpm-controlled rotors along with the electric motor, based on the conducted literature research. Several isolated rotor variants are modeled and analyzed in terms of performance, and the dynamic response of the rotor rotational speed. The relations between aerodynamics and inertia are discussed, and their effects on the rotor dynamic response are elaborated on.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/201751/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Understanding the fixed pitch RPM-controlled rotor modeling for the conceptual design of UAM vehicles
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Atci, KaganKagan.Atci (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4975-4458151066610
Weiand, PeterPeter.Weiand (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0964-6225NICHT SPEZIFIZIERT
Güner, Feyyazfeyyaz.guener (at) jobyaviation.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:19 Dezember 2023
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1007/s13272-023-00703-9
Verlag:Springer
ISSN:1869-5590
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Urban air mobility, eVTOL, Multirotor, Isolated rotor, Conceptual design
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtueller Hubschrauber und Validierung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Hubschrauber
Institut für Flugsystemtechnik
Hinterlegt von: Atci, Kagan
Hinterlegt am:19 Jan 2024 10:22
Letzte Änderung:22 Okt 2024 11:59

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