elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Well-being in Isolation: Exploring Artistic Immersive Virtual Environments in a Simulated Lunar Habitat to Alleviate Asthenia Symptoms

Pochwatko, Grzegorz und Kopec, Wieslaw und Swidrak, Justyna und Jaskulska, Anna und Skorupska, Kinga H. und Karpowicz, Barbara und Masłyk, Rafał und Grzeszczuk, Maciej und Barnes, Steven und Borkiewicz, Paulina und Kobyliński, Paweł und Pabiś-Orzeszyna, Michał und Balas, Robert und Lazarek, Jagoda und Dufresne, Florian und Bensch, Leonie und Nilsson, Tommy (2023) Well-being in Isolation: Exploring Artistic Immersive Virtual Environments in a Simulated Lunar Habitat to Alleviate Asthenia Symptoms. In: 22nd IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality, ISMAR 2023. 2023 IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality (ISMAR), 2023-10-16 - 2023-10-20, Sydney, Australien. doi: 10.1109/ISMAR59233.2023.00033. ISBN 979-835032838-7.

Dies ist die aktuellste Version dieses Eintrags.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
587kB

Kurzfassung

Revived interest in lunar and planetary exploration is heralding a new era for human spaceflight, characterized by frequent strain on astronaut’s mental well-being, which stems from increased exposure to isolated, confined, and extreme (ICE) conditions. Whilst Immersive Virtual Reality (IVR) has been employed to facilitate self-help interventions to mitigate challenges caused by isolated environments in several domains, its applicability in support of future space expeditions remains largely unexplored. To address this limitation, we administered the use of distinct IVR environments to crew members (n=5) partaking in a simulated lunar habitat study. Utilizing a Bayesian approach to scrutinize small group data, we discovered a significant relationship between IVR usage and a reduction in perceived stress-related symptoms, particularly those associated with asthenia (syndrome often linked to chronic fatigue and weakness; a condition characterized by feelings of energy depletion or exhaustion that can be amplified in ICE conditions). The reductions were most prominent with the use of interactive virtual environments. The ’Aesthetic Realities’ - virtual environments conceived as art exhibits - received exceptional praise from our participants. These environments mark a fascinating convergence of art and science,

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/201715/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Well-being in Isolation: Exploring Artistic Immersive Virtual Environments in a Simulated Lunar Habitat to Alleviate Asthenia Symptoms
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Pochwatko, GrzegorzNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kopec, WieslawNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Swidrak, JustynaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jaskulska, AnnaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Skorupska, Kinga H.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Karpowicz, BarbaraNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Masłyk, RafałNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Grzeszczuk, MaciejNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Barnes, StevenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Borkiewicz, PaulinaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kobyliński, PawełNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pabiś-Orzeszyna, MichałNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Balas, RobertNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lazarek, JagodaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dufresne, FlorianNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bensch, LeonieLeonie.Bensch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4736-5579NICHT SPEZIFIZIERT
Nilsson, Tommytommy.nilsson (at) esa.inthttps://orcid.org/0000-0002-8568-0062NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Dezember 2023
Erschienen in:22nd IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality, ISMAR 2023
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1109/ISMAR59233.2023.00033
ISBN:979-835032838-7
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Human-centered computing—Virtual reality; Applied computing—Fine arts; Applied computing—Psycholog
Veranstaltungstitel:2023 IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality (ISMAR)
Veranstaltungsort:Sydney, Australien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:16 Oktober 2023
Veranstaltungsende:20 Oktober 2023
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Robotik
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R RO - Robotik
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Planetare Exploration
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Softwaretechnologie > Software für Raumfahrtsysteme und interaktive Visualisierung
Hinterlegt von: Bensch, Leonie
Hinterlegt am:04 Jan 2024 10:46
Letzte Änderung:06 Mai 2024 14:03

Verfügbare Versionen dieses Eintrags

  • Well-being in Isolation: Exploring Artistic Immersive Virtual Environments in a Simulated Lunar Habitat to Alleviate Asthenia Symptoms. (deposited 04 Jan 2024 10:46) [Gegenwärtig angezeigt]

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.