elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Potential of metal hydride-based range extenders for commuter aircraft

Bahrs, Victor Johannes und Franke, Florian und Kazula, Stefan und de Graaf, Stefanie (2023) Potential of metal hydride-based range extenders for commuter aircraft. DEUTSCHER LUFT- UND RAUMFAHRTKONGRESS 2023, 2023-09-19 - 2023-09-21, Stuttgart, Deutschland.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Using alternative fuels like hydrogen in electrified propulsion systems is one possible approach for reducing aircraft emissions. The development of safe hydrogen storage with acceptable energy densities is an essential challenge being addressed in current research. Metal hydrides enable inherently safe and long term hydrogen storage. While also offering high volumetric storage densities, they achieve only low gravimetric storage densities. These properties impede the use of metal hydrides as a primary hydrogen storage in aviation. Nevertheless, their application may still be favorable for secondary hydrogen storage devices. This paper analyses the applicability of hydrides for the range extension of a commuter aircraft to allow a diversion to an alternate airport. Therefore, various hydride types, such as complex hydrides, hydride slurry and metal hydrides combined with compressed hydrogen storage, are sized and benchmarked against competing energy carriers, such as compressed hydrogen, liquid hydrogen and batteries, to evaluate their potential and determine future research needs. Although the results of the evaluation show that hydride range extenders can be beneficial from the safety point of view, their application as a range extender for the diversion would entail a reduction of the flight mission's range or payload.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/201498/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Potential of metal hydride-based range extenders for commuter aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Bahrs, Victor JohannesVictor.Bahrs (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4351-4186149093535
Franke, Florianflorian.franke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0006-9073-1457149093537
Kazula, Stefanstefan.kazula (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9050-1292149093538
de Graaf, Stefaniestefanie.degraaf (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7236-651XNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2023
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Metal hydride, Hydrogen, Range Extender, Hybrid electric aircraft
Veranstaltungstitel:DEUTSCHER LUFT- UND RAUMFAHRTKONGRESS 2023
Veranstaltungsort:Stuttgart, Deutschland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:19 September 2023
Veranstaltungsende:21 September 2023
Veranstalter :DGLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Komponenten und Emissionen
Standort: Cottbus
Institute & Einrichtungen:Institut für Elektrifizierte Luftfahrtantriebe
Hinterlegt von: Mewes, Carolin
Hinterlegt am:20 Dez 2023 11:14
Letzte Änderung:24 Apr 2024 21:02

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.