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Re-entry safety: Analysis and plasma wind tunnel testing of spacecraft design solutions to reduce on-ground casualty risk

Suriani, Lucia und Caiazzo, Antonio und Ganzer, Britta und Lips, Tobias und Laurenti, Patrice und Lockett, Bradley und Schleutker, Thorn und Soares, Tiago und Beck, James (2023) Re-entry safety: Analysis and plasma wind tunnel testing of spacecraft design solutions to reduce on-ground casualty risk. Journal of Space Safety Engineering. Elsevier. doi: 10.1016/j.jsse.2023.11.014. ISSN 2468-8967.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
3MB

Offizielle URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2468896723001398

Kurzfassung

In compliance with ISO 24,113 and ESA Space Debris Mitigation requirements, spacecrafts in Low Earth Orbit (LEO) must be removed from their operational orbit within 25 years and re-enter the Earth’s atmosphere having an on-ground casualty risk lower than 1 in 10,0 0 0. To maximize the number of uncontrolled re-entries, which have much less impact on system mass and costs, ESA’s Clean Space initiative is investigating design for containment (D4C) techniques and collaborating with European industries and space agencies to assess, model, analyse, and test new concepts through re-entry tools and plasma wind tunnel experiments. The main objectives are to understand the survivability of materials and techniques suitable for different containment concepts, to improve re-entry modelling, and implement effective D4C measures. This paper shows the results of these activities, that have been the first milestones in the knowledge of D4C, although further investigations are needed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/201360/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Re-entry safety: Analysis and plasma wind tunnel testing of spacecraft design solutions to reduce on-ground casualty risk
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Suriani, Luciasurianilucia (at) gmail.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Caiazzo, Antonioantonio.caiazzo (at) esa.intNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ganzer, Brittabritta.ganzer (at) ohb.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lips, Tobiast.lips (at) htg-gmbh.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Laurenti, Patricepatrice.laurenti (at) thalesaleniaspace.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lockett, Bradleybradley.lockett (at) ohb.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schleutker, ThornThorn.Schleutker (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1833-2850NICHT SPEZIFIZIERT
Soares, TiagoTiago.Soares (at) esa.intNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Beck, Jamesjames.beck (at) belstead.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:15 Dezember 2023
Erschienen in:Journal of Space Safety Engineering
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1016/j.jsse.2023.11.014
Verlag:Elsevier
ISSN:2468-8967
Status:veröffentlicht
Stichwörter:D4D, Design for Demise, Re-entry safety
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - keine Zuordnung
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Über- und Hyperschalltechnologien, KP
Hinterlegt von: Schleutker, Thorn
Hinterlegt am:18 Dez 2023 15:34
Letzte Änderung:19 Dez 2023 11:14

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