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Future renewable energy targets in the EU: Impacts on the German transport

Esmaeili Aliabadi, Danial und Chan, Katrina und Wulff, Niklas und Meisel, Kathleen und Jordan, Matthias und Österle, Ines und Pregger, Thomas und Thrän, Daniela (2023) Future renewable energy targets in the EU: Impacts on the German transport. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 124, Seite 103963. Elsevier. doi: 10.1016/j.trd.2023.103963. ISSN 1361-9209.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
1MB

Offizielle URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1361920923003607

Kurzfassung

The transport sector is at the center of discussions on accelerating the energy transition due to its still increasing contribution to greenhouse gas emissions worldwide; therefore, the EU has set binding targets for the use of renewable energy in transport through the Renewable Energy Directive. To analyze the economic impact of these targets, we developed an optimization model that considers bio- and electricity-based fuel options, various transport sectors, and future policy requirements. Our study of the German transport sector found that imported alternative fuels play a key role in reducing fossil fuel usage. We also identify two technological and managerial obstacles: policymakers need to prioritize the rapid electrification of vehicles in the near future; and in the distant future, more attention is needed in research for new technologies in commercial transport. Although our findings are tailored to Germany, the employed approach can be transferred to other models and countries.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/201356/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Future renewable energy targets in the EU: Impacts on the German transport
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Esmaeili Aliabadi, DanialUFZNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Chan, KatrinaUFZNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wulff, NiklasNiklas.Wulff (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4659-6984NICHT SPEZIFIZIERT
Meisel, KathleenDBFZNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jordan, MatthiasUFZNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Österle, Ines(ehemals) DLR Institut für FahrzeugkonzepteNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pregger, ThomasThomas.Pregger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6728-7451NICHT SPEZIFIZIERT
Thrän, DanielaUFZNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:November 2023
Erschienen in:Transportation Research Part D: Transport and Environment
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:124
DOI:10.1016/j.trd.2023.103963
Seitenbereich:Seite 103963
Verlag:Elsevier
ISSN:1361-9209
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Renewable energy directive, German transport sector, Biofuel, Synthetic fuel, Optimization, Energy system model
HGF - Forschungsbereich:Energie
HGF - Programm:Energiesystemdesign
HGF - Programmthema:Energiesystemtransformation
DLR - Schwerpunkt:Energie
DLR - Forschungsgebiet:E SY - Energiesystemtechnologie und -analyse
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):E - Systemanalyse und Technologiebewertung, V - keine Zuordnung
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Vernetzte Energiesysteme > Energiesystemanalyse, ST
Institut für Fahrzeugkonzepte > Fahrzeugsysteme und Technologiebewertung
Hinterlegt von: Pregger, Dr.-Ing. Thomas
Hinterlegt am:18 Dez 2023 09:36
Letzte Änderung:18 Dez 2023 09:36

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