elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Assessment of refinement techniques in aeroacoustic numerical simulations for helicopter rotors

Yin, Jianping und Triantos, Dimitris G. und Voutsinas, Spyros G. (2003) Assessment of refinement techniques in aeroacoustic numerical simulations for helicopter rotors. Projektbericht. Contract No. G4RD-CT-2002-00667 HELINOVI. 34 S.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Blade vortex interaction (BVI) noise is a major source of noise radiated by helicopter rotor in descent flight. The prediction of BVI noise requires that numerical simulation code can capture and follow small concentrated vortex structures in the midst of large extent of three dimensional time dependent wake structure. The highest possible resolution regarding loads and wake characteristics are expected to capture the tip vortex structure. In order to provide evidence and obtain guideline for high resolution simulations, the isolated main rotor calculation is carried out by partner DLR and NTUA in accordance with HeliNovi work description Task 1.1. The issue of scale refinement in BVI simulations for helicopter configurations is addressed in the NTUA GENUVP code [based on the vortex blob method and DLR UPM-Mantic code based on 3D free wake panel method. Since the highest possible scale refinement will result in severe penalty on computational cost, some numerical techniques are applied in both NTUA GENUVP code and DLR UPM code in order to speed-up the aerodynamic computation without sacrificing general accuracy. Results are presented for the BO105 rotor in descent flight, for four time steps down to 0.5 deg of azimuth angle increment and two panel grids. Aerodynamic and aeroacoustic properties are provided and discussed. The further improvement of BVI simulation by using tip vortex roll-up model is also addressed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/20114/
Dokumentart:Berichtsreihe (Projektbericht)
Titel:Assessment of refinement techniques in aeroacoustic numerical simulations for helicopter rotors
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Yin, JianpingNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Triantos, Dimitris G.(National Technical University of Athens (NTUA), Greece)NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Voutsinas, Spyros G.(National Technical University of Athens (NTUA), Greece)NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:April 2003
Open Access:Nein
Seitenanzahl:34
Name der Reihe:Project Reports D1.1-1
Status:veröffentlicht
Stichwörter:BVI (Blade Vortex Interaction), BVI noise,3D Free wake Panel method, UPM-Mantic, vortex blob method, refinement techniques
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Drehflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Drehflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der leise und komfortable Drehflügler (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Technische Akustik
Hinterlegt von: Yin, Dr.-Ing. Jianping
Hinterlegt am:19 Dez 2005
Letzte Änderung:27 Apr 2009 04:45

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.