elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Effects of railway rolling noise on perceived pleasantness

Weidenfeld, S. und Schmitz, M.-T. und Sanok, S. und Henning, A. und Aeschbach, D. und Elmenhorst, E.-M. (2023) Effects of railway rolling noise on perceived pleasantness. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 126, Seite 103995. Elsevier. doi: 10.1016/j.trd.2023.103995. ISSN 1361-9209.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://doi.org/10.1016/j.trd.2023.103995

Kurzfassung

Due to the recommendation of the European Commission, the railway companies have been replacing the conventional brake system of freight wagons. Since the retrofitting may lead to a change in noise characteristics, we aimed at examining its effectiveness to increase the pleasantness of the sounds. Realistic railway pass-by sounds were synthesized. We conducted a laboratory study with 44 participants who were asked which of pairwise presented sounds they perceived as more pleasant. Preference rankings were derived based on a metric scale. Participants preferred retrofitted freight trains to those with a conventional brake system. The more wagons of a train were retrofitted, the more pleasant the sound was rated. Pleasantness decreased with increasing sound pressure level. Since long-term exposure to unpleasant railway sounds may increase the number of highly annoyed residents, our findings provide important information to policy makers supporting the ban of freight train wagons with conventional brake systems.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/201132/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Effects of railway rolling noise on perceived pleasantness
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Weidenfeld, S.Sarah.Weidenfeld (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4865-345XNICHT SPEZIFIZIERT
Schmitz, M.-T.Marie-Therese.Schmitz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sanok, S.sandra.sanok (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Henning, A.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Aeschbach, D.daniel.aeschbach (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Elmenhorst, E.-M.eva-maria.elmenhorst (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0336-6705NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:5 Dezember 2023
Erschienen in:Transportation Research Part D: Transport and Environment
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:126
DOI:10.1016/j.trd.2023.103995
Seitenbereich:Seite 103995
Verlag:Elsevier
ISSN:1361-9209
Status:veröffentlicht
Stichwörter:freight train, rolling noise, brake system, pleasantness, annoyance, laboratory study
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - keine Zuordnung
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Schlaf und Humanfaktoren
Hinterlegt von: Sender, Alina
Hinterlegt am:10 Jan 2024 10:38
Letzte Änderung:10 Jan 2024 10:38

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.