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Nonlinear Aeroelastic Analyses and Structural Optimization in Aircraft Preliminary Design

Ritter, Markus Raimund und Zimmer, Markus und Hilger, Jonathan und Feldwisch, Johan Moritz (2023) Nonlinear Aeroelastic Analyses and Structural Optimization in Aircraft Preliminary Design. AR20+ Workshop on High Aspect Ratio Wing Technologies, 2023-10-05 - 2023-10-06, London, England.

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Kurzfassung

The first part of this presentation gives an overview of the methods which are developed at the DLR Institute of Aeroelasticity for high fidelity aeroelastic simulations of High Aspect Ratio Wings (HARW). The benefits of computing maneuver and gust loads with CFD-based methods that account for aerodynamic nonlinearities due to shock motion and flow separation are highlighted. Especially for HARW, the local lift along the span shows high values close to the tip section, which are sensitive to flow separations both at quasi-steady maneuvers with high load factors but also in gust encounter with large gust amplitudes. The second part describes a framework that is used for the structural optimization of highly flexible jet transport aircraft wings with anisotropic materials. Nonlinearities due to geometrically large structural deformations are taken into account by a two-stage approach. First, the structure is optimized using linear aerodynamic and inertia loads as well as linear responses. In the second step, a series of geometrically nonlinear simulations is conducted to ensure that material strains are within the specified limits and no buckling of skins and spars occurs.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/201037/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Nonlinear Aeroelastic Analyses and Structural Optimization in Aircraft Preliminary Design
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ritter, Markus RaimundMarkus.Ritter (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3828-0397NICHT SPEZIFIZIERT
Zimmer, MarkusMarkus.Zimmer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6785-7402NICHT SPEZIFIZIERT
Hilger, JonathanJonathan.Hilger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4138-0807NICHT SPEZIFIZIERT
Feldwisch, Johan MoritzJohan.Feldwisch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4522-3721NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:5 Oktober 2023
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aeroelastic Simulation, Nonlinear Aeroelasticity, High Aspect Ratio Wing, HARW, Structural Optimization, CFD, Loads, Maneuver Loads, Gust Loads
Veranstaltungstitel:AR20+ Workshop on High Aspect Ratio Wing Technologies
Veranstaltungsort:London, England
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:5 Oktober 2023
Veranstaltungsende:6 Oktober 2023
Veranstalter :Brahmal Vasudevan Institute for Sustainable Aviation at Imperial College London
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Hinterlegt von: Ritter, Markus Raimund
Hinterlegt am:13 Dez 2023 09:07
Letzte Änderung:24 Apr 2024 21:01

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