Leich, Andreas und Lüdtke, Richard und Wodtke, Axel und Knake-Langhorst, Sascha und Scherer, Frank und Hesse, Martin (2023) Auswirkungen des automatisierten und vernetzten Fahrens auf die Fahrzeugsicherheit. In: VDI Wissensforum, 2426, Seiten 285-302. Auswirkungen des automatisierten und vernetzten Fahrens auf die Fahrzeugsicherheit. 14. VDI Tagung Fahrzeugsicherheit, 2023-11-08 - 2023-11-09, Berlin. ISBN 978-3-18-092426-7. ISSN 0083-5560.
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Kurzfassung
One of the key challenges for transforming the automotive sector towards connected and automated vehicles (CAV) in road transport and gaining widespread acceptance is ensuring that vehicles reliably perceive their environment. A variety of sensors are currently used for this purpose, including cameras, Radar-, LiDAR- and ultrasonic sensors. Each sensor type has its own strengths and weaknesses, and there is often a need to combine them to ensure the most accurate and reliable perception of complex traffic situations. For the necessary environment perception, the approach of an on-board sensor system is currently primarily used. In contrast, the project "Managed Automated Driving Urban" (MAD Urban), which is funded by the BMWK, addresses the concept of infrastructure-based cooperative environment perception (Collective Perception) by means of Road Capturing Units (RCU). The positioning of these RCUs can be adapted to the complex environmental situations on site in such a way that the relevant detection areas are covered in the best possible way at all times. Traffic objects and traffic flow are detected early and critical traffic situations are detected on the infrastructure side, in some cases before they can be recognized by the driver or a vehicle sensor system. All data is analyzed and sent to the road users via communication units. The sensors installed on the infrastructure side thus increase traffic safety, especially for Vulnerable Road Users (VRU), enable maneuver planning for CAV and optimize the overall traffic flow. The paper reflects the state of the art regarding MAD and provides an overview of the activities and first results of the MAD Urban project. The focus is on the presentation of the metrological infrastructure, its integration into the information technology architecture, and the design in the context of the specific use cases of CAV at complex urban intersections.
elib-URL des Eintrags: | https://elib.dlr.de/201036/ | ||||||||||||||||||||||||||||
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Dokumentart: | Konferenzbeitrag (Vortrag) | ||||||||||||||||||||||||||||
Titel: | Auswirkungen des automatisierten und vernetzten Fahrens auf die Fahrzeugsicherheit | ||||||||||||||||||||||||||||
Autoren: |
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Datum: | 9 November 2023 | ||||||||||||||||||||||||||||
Erschienen in: | VDI Wissensforum | ||||||||||||||||||||||||||||
Referierte Publikation: | Nein | ||||||||||||||||||||||||||||
Open Access: | Nein | ||||||||||||||||||||||||||||
Gold Open Access: | Nein | ||||||||||||||||||||||||||||
In SCOPUS: | Nein | ||||||||||||||||||||||||||||
In ISI Web of Science: | Nein | ||||||||||||||||||||||||||||
Band: | 2426 | ||||||||||||||||||||||||||||
Seitenbereich: | Seiten 285-302 | ||||||||||||||||||||||||||||
Verlag: | Auswirkungen des automatisierten und vernetzten Fahrens auf die Fahrzeugsicherheit | ||||||||||||||||||||||||||||
Name der Reihe: | VDI Berichte | ||||||||||||||||||||||||||||
ISSN: | 0083-5560 | ||||||||||||||||||||||||||||
ISBN: | 978-3-18-092426-7 | ||||||||||||||||||||||||||||
Status: | veröffentlicht | ||||||||||||||||||||||||||||
Stichwörter: | Connected Automated Driving, Traffic Safety, Automatisiertes und Vernetztes Fahren, Verkehrssicherheit | ||||||||||||||||||||||||||||
Veranstaltungstitel: | 14. VDI Tagung Fahrzeugsicherheit | ||||||||||||||||||||||||||||
Veranstaltungsort: | Berlin | ||||||||||||||||||||||||||||
Veranstaltungsart: | nationale Konferenz | ||||||||||||||||||||||||||||
Veranstaltungsbeginn: | 8 November 2023 | ||||||||||||||||||||||||||||
Veranstaltungsende: | 9 November 2023 | ||||||||||||||||||||||||||||
HGF - Forschungsbereich: | Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr | ||||||||||||||||||||||||||||
HGF - Programm: | Verkehr | ||||||||||||||||||||||||||||
HGF - Programmthema: | Straßenverkehr | ||||||||||||||||||||||||||||
DLR - Schwerpunkt: | Verkehr | ||||||||||||||||||||||||||||
DLR - Forschungsgebiet: | V ST Straßenverkehr | ||||||||||||||||||||||||||||
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben): | V - KoKoVI - Koordinierter kooperativer Verkehr mit verteilter, lernender Intelligenz | ||||||||||||||||||||||||||||
Standort: | Berlin-Adlershof , Braunschweig | ||||||||||||||||||||||||||||
Institute & Einrichtungen: | Institut für Verkehrssystemtechnik Institut für Verkehrssystemtechnik > Informationsgewinnung und Modellierung, BA Institut für Verkehrssystemtechnik > Informationsgewinnung und Modellierung, BS Institut für Verkehrssystemtechnik > Forschungsinfrastrukturmanagement, BS | ||||||||||||||||||||||||||||
Hinterlegt von: | Leich, Dr.-Ing. Andreas | ||||||||||||||||||||||||||||
Hinterlegt am: | 15 Dez 2023 14:34 | ||||||||||||||||||||||||||||
Letzte Änderung: | 24 Apr 2024 21:01 |
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