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Evaluation of the Noise Reduction Potential of a Krueger Flap High-Lift device via the Lattice Boltzmann Method

Soni, Malav Mukesh und Ewert, Roland und Dierke, Jürgen und Delfs, Jan Werner (2023) Evaluation of the Noise Reduction Potential of a Krueger Flap High-Lift device via the Lattice Boltzmann Method. In: AIAA Aviation 2023 Forum. American Institute of Aeronautics and Astronautics, Inc. AIAA AVIATION 2023 Forum, 2023-06-12 - 2023-06-16, San Diego, USA. doi: 10.2514/6.2023-4477. ISSN 6.2023-4477.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/6.2023-4477

Kurzfassung

Main objective of this work is to conduct Direct Noise Computation of high-lift wings using wall-modeled LES with LBM. For this purpose, we employ an industrial LBM software ProLB. In our previously reported work, we presented a quantitatively successful validation of a conventional high-lift wing (DLR/ONERA F16). This study carries forward our high-lift noise investigation, now with a Krueger flap as an alternative high-lift device that has been proposed elsewhere for the laminar wing concepts. Aeroacoustically, in the absence of noise-generating mechanisms that are typically present at the conventional slat i.e. interacting and impinging shear layers, this design provides a potential for noise reduction. For this study, we use two different Krueger flap designs: reference and aerodynamically optimized Krueger. Reference Krueger has a short chord while the optimized Krueger has a long chord. These multi-element, unswept high-lift wings with deployed Krueger flap and flap are resolved on a mesh with 5%clean chord length spanwise extent. Periodic boundary condition is applied along the spanwise direction. For the relative accuracy, the time-averaged near field WM-LES results for both the Krueger flap variants are compared with the RANS. Far field acoustic comparison is carried out between the conventional slat (F16) and both the Krueger leading edge devices. Optimized Krueger shows a noise reduction potential over the reference Krueger and conventional slat based design. Further noise reduction potential is observed when the cavity for Krueger flap to stow back is closed in the simulation. It is found that the stowage cavity contributes to the overall noise radiation for frequencies higher than 3 kHz. Additional improvement towards tackling of the periodicity effect in the direct noise computation of high-lift approaches is reported. Periodicity introduces a cut-on type jump in the pressure spectrum. A new approach is introduced for the specific spanwise periodic setup that cancels excess energy induced by the additional cut-on modes.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/200742/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Evaluation of the Noise Reduction Potential of a Krueger Flap High-Lift device via the Lattice Boltzmann Method
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Soni, Malav MukeshMalav.Soni (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ewert, RolandRoland.Ewert (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dierke, JürgenJuergen.Dierke (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Delfs, Jan WernerJan.Delfs (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8893-1747149013805
Datum:8 Juni 2023
Erschienen in:AIAA Aviation 2023 Forum
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2023-4477
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Soni, Malav MukeshMalav.Soni (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ewert, RolandRoland.Ewert (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dierke, JürgenJuergen.Dierke (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Delfs, Jan WernerJan.Delfs (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8893-1747149013805
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics, Inc
ISSN:6.2023-4477
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Krueger, High-lift noise, LBM, WM-LES, Noise reduction
Veranstaltungstitel:AIAA AVIATION 2023 Forum
Veranstaltungsort:San Diego, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:12 Juni 2023
Veranstaltungsende:16 Juni 2023
Veranstalter :American Institute of Aeronautics and Astronautics, Inc.
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung, L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Technische Akustik
Hinterlegt von: Soni, Malav Mukesh
Hinterlegt am:19 Dez 2023 12:07
Letzte Änderung:24 Apr 2024 21:01

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