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Vortex-Induced Stall on an Actively Twisted Highly Loaded Model Rotor Blade

Wilke, Gunther Andreas und van der Wall, Berend G. und Tanabe, Yasutada und Sugawara, Hideaki und Kim, Do-Hyung und Kang, Hee J. und Jung, Sung N. und Bailly, Joëlle und Barakos, George und Steininger, Rinaldo und Lim, Joon W. (2023) Vortex-Induced Stall on an Actively Twisted Highly Loaded Model Rotor Blade. In: 23rd STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics XIV, 154, Seiten 1-10. Springer, Cham. 23. DGLR-Fachsymposium der STAB, 2022-11-09 - 2022-11-10, Berlin, Germany. doi: 10.1007/978-3-031-40482-5_59. ISBN 978-3-031-40481-8. ISSN 1612-2909.

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Offizielle URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-40482-5_59

Kurzfassung

In preparation for a future wind tunnel test of a rotor with twist-actuated blades (STAR II), numerical predictions of this test have been carried out by the contributing partners. In this paper, the simulated results of the vortex-induced stall operating condition, synonymous with a highly loaded flight condition, are presented. The current conclusion is that a noticeable spread of the results is given when searching for the maximum attainable thrust, depending on the onset of stall once perceived by the individual simulation methodology. Some general trends among the simulations could still be identified with respect to the actuation settings that reduce vibrations and the required power. Generally, most CFD-based results allowed to capture this physical phenomenon, but carefully tuned low-fidelity aerodynamic tools also managed to capture the same trends at a fraction of the computational cost.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/200697/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vorlesung)
Titel:Vortex-Induced Stall on an Actively Twisted Highly Loaded Model Rotor Blade
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Wilke, Gunther AndreasGunther.Wilke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1915-5307148469794
van der Wall, Berend G.Berend.VanDerWall (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6144-0921148469795
Tanabe, Yasutadatan (at) chofu.jaxa.jphttps://orcid.org/0000-0002-3840-9026NICHT SPEZIFIZIERT
Sugawara, Hideakisugawara.hideaki (at) jaxa.jphttps://orcid.org/0000-0002-7905-2481NICHT SPEZIFIZIERT
Kim, Do-Hyungdhkim (at) kari.re.krhttps://orcid.org/0000-0003-2536-0101NICHT SPEZIFIZIERT
Kang, Hee J.hkang (at) kari.re.krhttps://orcid.org/0000-0001-5685-2112NICHT SPEZIFIZIERT
Jung, Sung N.snjung (at) konkuk.ac.krhttps://orcid.org/0000-0002-9007-6644NICHT SPEZIFIZIERT
Bailly, Joëllejoelle.zibi (at) onera.frhttps://orcid.org/0000-0002-6389-6276NICHT SPEZIFIZIERT
Barakos, Georgegeorge.barakos (at) glasgow.ac.ukhttps://orcid.org/0000-0002-5029-8453NICHT SPEZIFIZIERT
Steininger, Rinaldo2238057S (at) student.gla.ac.ukhttps://orcid.org/0000-0002-6764-0438NICHT SPEZIFIZIERT
Lim, Joon W.joon.w.lim.civ (at) army.milNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:23 September 2023
Erschienen in:23rd STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics XIV
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:154
DOI:10.1007/978-3-031-40482-5_59
Seitenbereich:Seiten 1-10
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, AndreasAndreas.Dillmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, Gerdgerd.heller (at) airbus.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, Ewaldewald.kraemer (at) iag.uni-stuttgart.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausClaus.Wagner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Weiss, JulienILR - Aerodynamik, Technische Universität Berlin, Berlin, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer, Cham
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-031-40481-8
Status:veröffentlicht
Stichwörter:helicopter rotor, STAR II, active twist, dynamic stall, vortex-induced stall, blade vortex interaction, rotor vibration
Veranstaltungstitel:23. DGLR-Fachsymposium der STAB
Veranstaltungsort:Berlin, Germany
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:9 November 2022
Veranstaltungsende:10 November 2022
Veranstalter :TU Berlin
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtueller Hubschrauber und Validierung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, BS
Institut für Flugsystemtechnik > Hubschrauber
Hinterlegt von: Wilke, Gunther Andreas
Hinterlegt am:11 Dez 2023 10:53
Letzte Änderung:24 Apr 2024 21:01

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