elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Empfindlichkeit der Auslegung von Hybrid-Elektrischen Flugzeugen gegenüber Verbesserungen in der Brennstoffzellen- und Batterietechnologie

Albrecht, Pascal und Bänsch, Cornelie und Kopljar, Dennis (2023) Empfindlichkeit der Auslegung von Hybrid-Elektrischen Flugzeugen gegenüber Verbesserungen in der Brennstoffzellen- und Batterietechnologie. DLRK 2023, 2023-09-19 - 2023-09-21, Stuttgart.

[img] PDF
764kB

Kurzfassung

Estimations of future developments in fuel cell and battery technology exhibit a high uncertainty but might be relevant to evaluate suitable hybrid electric aircraft configurations. Improvements in power source and energy storage technologies can shift the optimal power source configuration for a given flight mission, provided that all accompanying system considerations are accounted for. To assess the influence on battery and fuel cell developments a sensitivity analysis based on public literature values for current and future specific energies is carried out. Using an in-house simulation model, various fuel cell & battery load-sharing combinations are compared, altering how much power is provided by each subsystem. As a benchmark we use 2 different mission profiles of the same 70-seater aircraft with entry into service in 2040. These mission profiles exhibit different characteristics of climb versus cruise power demand. This demonstrates the possible use-case of complementing a fuel cell-powered aircraft with a battery for high-power segments of the mission. Furthermore, the influence of future improvements in specific energy of battery- and fuel cell systems is assessed. Here we try to determine limits and opportunities for each technology. These results are then compared to current technology roadmaps from literature.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/200511/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Poster)
Titel:Empfindlichkeit der Auslegung von Hybrid-Elektrischen Flugzeugen gegenüber Verbesserungen in der Brennstoffzellen- und Batterietechnologie
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Albrecht, PascalPascal.Albrecht (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bänsch, CornelieCornelie.Baensch (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kopljar, DennisDennis.Kopljar (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:21 September 2023
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:hybridization, fuel cell, battery, hybrid electric aircraft, optimization, system simulation
Veranstaltungstitel:DLRK 2023
Veranstaltungsort:Stuttgart
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:19 September 2023
Veranstaltungsende:21 September 2023
Veranstalter :DGLR
HGF - Forschungsbereich:Energie
HGF - Programm:Energiesystemdesign
HGF - Programmthema:Digitalisierung und Systemtechnologie
DLR - Schwerpunkt:Energie
DLR - Forschungsgebiet:E SY - Energiesystemtechnologie und -analyse
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):E - Energiesystemtechnologie
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Technische Thermodynamik > Energiesystemintegration
Hinterlegt von: Albrecht, Pascal
Hinterlegt am:18 Dez 2023 15:34
Letzte Änderung:24 Apr 2024 21:01

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.