elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Evaluation of DC-DC Converter Topologies for a Safe Electrical Architecture Design

Maddula, Mohan Sai Chaitanya (2023) Evaluation of DC-DC Converter Topologies for a Safe Electrical Architecture Design. DLR-Interner Bericht. DLR-IB-EL-CB-2023-147. Masterarbeit. Brandenburgische Technische Universität Cottbus-Senftenberg. 140 S.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

The power supply of an All Electric Aircraft (AEA) uses multiple power sources such as a fuel cell system and a battery system. The integration of power sources leads to the scope of different types of integration concepts that define the source-side architecture. The aim of this thesis is to investigate different converter topologies used for different architecture types, with a focus on evaluating the architectures. In this work, a two-port architecture (TPA) using two individual dual active bridge (DAB) converters to integrate the power sources into the EPS is compared with a multi-port architecture (MPA) using a triple active bridge (TAB) converter to integrate the sources. The comparison is based on the efficiencies obtained by simulating the converters in the PLECS simulation software for different selected operating points of the mission profile. The analysis of the simulation results shows that a two-port converter architecture has higher efficiencies during take-off than a multi-port architecture. While both two-port and multi-port architectures offered equal efficiencies during cruise operation. A multi-port architecture with TAB showed higher efficiencies during the descent phase. The results of this research showed through evaluation that a multi-port architecture is the more suitable architecture compared to the two-port architectur

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/200008/
Dokumentart:Berichtsreihe (DLR-Interner Bericht, Masterarbeit)
Titel:Evaluation of DC-DC Converter Topologies for a Safe Electrical Architecture Design
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Maddula, Mohan Sai Chaitanyamohan.maddula (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Oktober 2023
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenanzahl:140
Status:veröffentlicht
Stichwörter:DC-DC Converter, Electrical Architecture, All Electric Aircraft, bettery system
Institution:Brandenburgische Technische Universität Cottbus-Senftenberg
Abteilung:Fakultät 3 Maschinenbau, Elektro und Energiesysteme Lehrstuhl Leistungselektronik und Antriebssysteme
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Komponenten und Emissionen, L - Triebwerkskonzepte und -integration, L - Flugzeugsysteme, L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Cottbus
Institute & Einrichtungen:Institut für Elektrifizierte Luftfahrtantriebe
Hinterlegt von: Mewes, Carolin
Hinterlegt am:11 Dez 2023 10:28
Letzte Änderung:14 Dez 2023 13:26

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.