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Development of URANS and Fast Multipole Boundary Element Method Workflow for Installed Propeller Noise

Proskurov, Stanislav und Ewert, Roland und Dierke, Jürgen und Delfs, Jan Werner und Stürmer, Arne und Chellam, Reginald (2023) Development of URANS and Fast Multipole Boundary Element Method Workflow for Installed Propeller Noise. In: AIAA Aviation 2023 Forum. AIAA Aviation 2023 Forum, 2023-06-12 - 2023-06-16, San Diego, CA, USA. doi: 10.2514/6.2023-3632.

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Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/10.2514/6.2023-3632

Kurzfassung

For the simulation of isolated propeller noise, a well-established computational aeroacoustics (CAA) approach relies on the simulation of the unsteady propeller blade loads with the unsteady Reynolds-Averaged Navier-Stokes (URANS) method for the aerodynamic part. The porous Ffowcs-Williams and Hawkings (FW-H) integral method is then applied for propagating sound waves to a far-field. Under realistic propeller installation conditions, one has to account for the propeller wake and airframe interaction, as well as for the shielding effects. The URANS / FWH approach needs to be extended to accomplish that, meaning that the FW-H surface must enclose significant parts, if not all of the aircraft. The problem arises where the URANS simulation lacks quality on distant surfaces due to excessive numerical dissipation and dispersion. If these data are treated as unknown the surface integral is best tackled by means of a fast multipole boundary element method (FM-BEM). One challenging part is to verify that the FW-H integral and the Kirchhoff's formulation used in the FM-BEM are compatible. In terms of the application, the DLR's own Dornier 228 STOL aircraft (registration D-CODE) that features five-bladed twin propellers has been chosen as a test bed. Several potent noise mechanisms are considered: propeller induced noise, vortex-surface interaction noise and hydrodynamic near-field interference with the airframe. The latter could be eliminated by improved propulsion system integration. Thus, a design study is carried out where the distance between the propeller plane and engine is increased to evaluate the noise reduction potential.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/199657/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vorlesung)
Titel:Development of URANS and Fast Multipole Boundary Element Method Workflow for Installed Propeller Noise
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Proskurov, StanislavStanislav.Proskurov (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ewert, RolandRoland.Ewert (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dierke, JürgenJuergen.Dierke (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Delfs, Jan WernerJan.Delfs (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8893-1747NICHT SPEZIFIZIERT
Stürmer, ArneArne.Stuermer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5647-1800NICHT SPEZIFIZIERT
Chellam, ReginaldReginald.Chellam (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:16 Juni 2023
Erschienen in:AIAA Aviation 2023 Forum
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2023-3632
Status:veröffentlicht
Stichwörter:URANS, fast multipole method, installed propeller noise, aeroacoustics, CAA
Veranstaltungstitel:AIAA Aviation 2023 Forum
Veranstaltungsort:San Diego, CA, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:12 Juni 2023
Veranstaltungsende:16 Juni 2023
Veranstalter :American Institute of Aeronautics and Astronautics
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Technische Akustik
Hinterlegt von: Proskurov, Stanislav
Hinterlegt am:06 Dez 2023 12:20
Letzte Änderung:24 Apr 2024 21:00

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