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Analysis of the Boundary Layer on a Highly Flexible Wing Based on Infrared Thermography Measurements

Mertens, Christoph und Grille Guerra, Adrian und van Oudheusden, B. W. und Fehrs, Michael und Ritter, Markus Raimund (2023) Analysis of the Boundary Layer on a Highly Flexible Wing Based on Infrared Thermography Measurements. In: 23rd STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics XIV, Seiten 3-13. Springer. STAB/DGLR Symposium 2022, 2022-11-09 - 2022-11-10, Berlin, Deutschland. doi: 10.1007/978-3-031-40482-5_1. ISBN 978-3-031-40481-8. ISSN 1612-2909.

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Offizielle URL: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-40482-5

Kurzfassung

The effects of the wing skin distortion on the boundary layer of a highly flexible wing are analyzed in a wind tunnel experiment using infrared thermography measurements. Considerable differences in the boundary layer flow are observed when comparing the sections of the wing near the ribs, where the design shape of the wing is preserved, and in between the ribs. At the spanwise locations between the ribs, the sectional wing shape distorts and triggers boundary layer transition close to the leading edge. The differences between the design behavior of the wing and the experimental results of the boundary layer analysis demonstrate the need for considering the skin deformation and its effects on the boundary layer flow when designing highly flexible wings.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/199535/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Analysis of the Boundary Layer on a Highly Flexible Wing Based on Infrared Thermography Measurements
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Mertens, ChristophDelft University of Technology, Faculty of Aerospace Engineering, The NetherlandsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Grille Guerra, AdrianDelft University of Technology, Faculty of Aerospace Engineering, The NetherlandsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
van Oudheusden, B. W.Delft University of Technology, Faculty of Aerospace Engineering, The NetherlandsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fehrs, MichaelMichael.Fehrs (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8137-9758NICHT SPEZIFIZIERT
Ritter, Markus RaimundMarkus.Ritter (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3828-0397NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:23 September 2023
Erschienen in:23rd STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics XIV
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1007/978-3-031-40482-5_1
Seitenbereich:Seiten 3-13
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, AndreasAndreas.Dillmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausClaus.Wagner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus Defence and Space GmbHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EwaldInstitut für Aerodynamik und Gasdynamik Universität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Weiss, JulienILR - Aerodynamik, Technische Universität BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design (NNFM, volume 154)
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-031-40481-8
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Pazy wing, laminar separation bubble, differential infrared thermography, wind tunnel test
Veranstaltungstitel:STAB/DGLR Symposium 2022
Veranstaltungsort:Berlin, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:9 November 2022
Veranstaltungsende:10 November 2022
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Digitale Technologien
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Simulation
Hinterlegt von: Fehrs, Michael
Hinterlegt am:30 Nov 2023 15:05
Letzte Änderung:24 Apr 2024 21:00

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