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Development and Characterization of the ALFVEN Thruster

Chan, Yung-An und Takahashi, Kazunori und Grabe, Martin und Julian, Ammer und Geile, Christopher (2024) Development and Characterization of the ALFVEN Thruster. In: 38th International Electric Propulsion Conference (IEPC) 2024. 38th International Electric Propulsion Conference (IEPC) 2024, 2024-06-23 - 2024-06-28, Toulouse, France.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
116kB

Offizielle URL: https://www.iepc2024.com/en/home.html

Kurzfassung

Neutralizer-free or electroless thruster concept, such as the helicon plasma thruster (HPT) and electroncyclotron-resonance (ECR) thruster, relies on the electromagnetic wave to achieve plasma generation. Eliminating electrode exposure to the plasma provides superior compatibility with alternative propellants such as water or Iodine, offering promising advantages for new space applications. DLR kicked off a development project, Decentralized Energy supplied Electrical Propulsion (DEEP) in 2022, aiming to demonstrate a neutralizer-free EP system on a 12U CubeSat in 2027 to promote future space mobility and sustainability. The concept of HPT is one of the candidates, named ALFVEN thruster, within the scope of the DEEP project. The thrust efficiency of HPT has been significantly improved to nearly 30%, mainly attributed to the improvement of the electric circuitry and the understanding of the plasma dynamics in magnetic nozzles. However, the low-power HPT, i.e., few-hundred-watt class and sub-hundred-watt class, still remains relatively low in performance. One of the possible reasons is the poor power coupling between the antenna and plasma. Thus, besides the mission perspective, the ALFVEN thruster also aims to optimize radio-frequency (RF) power delivery by investigating the coupling mechanism between the antenna and plasma.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/198569/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Development and Characterization of the ALFVEN Thruster
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Chan, Yung-Anyung-an.chan (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5494-0514163319320
Takahashi, Kazunorikazunori.takahashi.e8 (at) tohoku.ac.jp.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Grabe, MartinMartin.Grabe (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0361-2734NICHT SPEZIFIZIERT
Julian, Ammerjulian.ammer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Geile, Christopherchristopher.geile (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2024
Erschienen in:38th International Electric Propulsion Conference (IEPC) 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTIEPCNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:electric propulsion, radio-frequency, plasma thruster, antenna, magnetic nozzle
Veranstaltungstitel:38th International Electric Propulsion Conference (IEPC) 2024
Veranstaltungsort:Toulouse, France
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:23 Juni 2024
Veranstaltungsende:28 Juni 2024
Veranstalter :Electric Rocket Propulsion Society
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Technik für Raumfahrtsysteme
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R SY - Technik für Raumfahrtsysteme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Projekt Decentralized Energy supplied Electrical Propulsion
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Raumfahrzeuge, GO
Hinterlegt von: Chan, Dr.-Ing. Yung-An
Hinterlegt am:10 Jul 2024 11:09
Letzte Änderung:10 Jul 2024 11:09

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