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Including Blade Elasticity into Frequency-Domain Propeller Whirl Flutter Analysis

Koch, Christopher und Koert, Benedikt (2023) Including Blade Elasticity into Frequency-Domain Propeller Whirl Flutter Analysis. Journal of Aircraft, Seiten 1-11. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.C037501. ISSN 1533-3868.

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Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/10.2514/1.C037501

Kurzfassung

Whirl flutter as an aeroelastic instability can be a limiting factor in the design and certification of turboprop aircraft configurations, especially for the engine suspension. Whirl flutter prediction for these configurations is currently done in the frequency domain using rigid propeller aerodynamic derivatives. Blade flexibility is neglected in this process, although it is known to have an impact on whirl flutter predictions. This paper uses frequency-domain transfer matrices for the propeller hub loads identified from a time-domain multibody simulation model of an isolated turboprop propeller and included into a frequency-domain flutter analysis to study the impact of blade elasticity on propeller whirl flutter. Results demonstrate a significantly stabilizing effect of blade elasticity on propeller whirl flutter due to a reduction of the destabilizing pitch-yaw cross-coupling moment. The method demonstrated in this paper is applicable to arbitrary time-domain propeller models and compatible with standard frequency-domain flutter processes, allowing for increased fidelity in the flutter prediction process.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/198305/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Including Blade Elasticity into Frequency-Domain Propeller Whirl Flutter Analysis
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Koch, ChristopherChristopher.Koch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8014-3041NICHT SPEZIFIZIERT
Koert, BenediktBenedikt.Koert (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:18 Oktober 2023
Erschienen in:Journal of Aircraft
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.2514/1.C037501
Seitenbereich:Seiten 1-11
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAmerican Institute of Aeronautics and AstronauticsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:1533-3868
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Whirl flutter, propeller, aeroelasticity, turboprop
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Digitale Technologien
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Simulation
Hinterlegt von: Koch, Christopher
Hinterlegt am:20 Nov 2023 16:33
Letzte Änderung:23 Jan 2024 13:13

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