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Some Specific Challenges of HLFC Design on a Long-Range Wing

Schrauf, Geza und Kilian, Thomas (2023) Some Specific Challenges of HLFC Design on a Long-Range Wing. In: 23rd STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics XIV Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design., 154. Springer Nature Switzerland AG. Seiten 382-391. doi: 10.1007/978-3-031-40482-5_36. ISSN 1612-2909.

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Offizielle URL: https://www.tu.berlin/aero/stab-symposium-2022

Kurzfassung

We describe the aerodynamic design of an HLFC system for the wing of a large transport aircraft and compare it to the the HLFC system installed in the VTP of the DLR A320 ATRA aircraft. For the VTP we used the ALTTA-design with a laser-drilled microperforated titanium sheet with only one microperforation and small suction chambers beneath it. For the wing we designed a system with only one large plenum and controlled the suction with the help of variable microperforation. Some specific challenges of an HLFC design on a wing in contrast to a VTP application are highlighted here.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/198026/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Zusätzliche Informationen:The A320 flight test activities received funding from the European Community’s Seventh Framework Programme FP7/2007-2013, under grant agreement no 604013, AFLoNext project. The HLFC-WIN project received funding from the Clean Sky 2 Joint Undertaking (JU) under grant agreement CS2-LPA-GAM-2020-2023-01. The JU receives support from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme and Clean Sky 2 JU members not in the Union.
Titel:Some Specific Challenges of HLFC Design on a Long-Range Wing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iD
Schrauf, GezaGeza.Schrauf (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9362-2006
Kilian, ThomasThomas.Kilian (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1395-608X
Datum:2023
Erschienen in:23rd STAB/DGLR Symposium on New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics XIV
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:154
DOI:10.1007/978-3-031-40482-5_36
Seitenbereich:Seiten 382-391
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iD
Dillmann, AndreasAndreas.Dillmann (at) dlr.de
Heller, Gerdgerd.heller (at) airbus.com
Krämer, Ewaldewald.kraemer (at) iag.uni-stuttgart.de
Wagner, ClausClaus.Wagner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568
Weiss, Julienjulien.weiss (at) tu-berlin.de
Verlag:Springer Nature Switzerland AG
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design.
ISSN:1612-2909
Status:veröffentlicht
Stichwörter:HLFC, Laminar wing design
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Kilian, Thomas
Hinterlegt am:06 Dez 2023 12:47
Letzte Änderung:12 Dez 2023 09:48

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