elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Numerical Investigation of a Spoiler Effect on the Transonic Flutter Boundary

Schmalz, Martin und Quero, David (2023) Numerical Investigation of a Spoiler Effect on the Transonic Flutter Boundary. In: STAB/DGLR Symposium 2022, Seiten 14-23. Springer. STAB/DGLR Symposium 2022, 2022-11-09 - 2022-11-10, Berlin, Deutschland. doi: 10.1007/978-3-031-40482-5_2. ISBN 978-3-031-40481-8.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-40482-5_2

Kurzfassung

In this paper, the effect of a statically deflected spoiler on the transonic flutter boundary is investigated by means of numerical airfoil models. For this purpose, a spoiler geometry is added to the NACA64A010 airfoil and a wing cross-section of the NASA's Common Research Model. The deflection angle and the hinge-line position of the spoiler are varied. Unsteady aerodynamic loads are obtained with a linearized CFD method in the frequency domain. The flutter results show an increase in flutter velocity in the transonic dip region due to the spoiler deflection, which seems to be connected to a change of the aerodynamic loading of the airfoil. However, deterioration in the flutter stability boundary can be found for some specific spoiler deflection angles, especially at high Mach numbers. A careful use of the spoiler and a dedicated scheduling scheme dependent on the Mach number are therefore suggested if the spoiler effect is exploited as part of future flutter suppression technologies.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/197605/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Numerical Investigation of a Spoiler Effect on the Transonic Flutter Boundary
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schmalz, MartinMartin.Schmalz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5627-5316NICHT SPEZIFIZIERT
Quero, DavidDavid.QueroMartin (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2602-4265NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:23 September 2023
Erschienen in:STAB/DGLR Symposium 2022
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1007/978-3-031-40482-5_2
Seitenbereich:Seiten 14-23
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, AndreasAndreas.Dillmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausClaus.Wagner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus Defence and Space GmbHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EwaldInstitut für Aerodynamik und Gasdynamik Universität StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Weiss, JulienILR - Aerodynamik, Technische Universität BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design (NNFM, volume 154)
ISBN:978-3-031-40481-8
Status:veröffentlicht
Stichwörter:flutter stability boundary, flutter suppression, transonic dip, shock wave, static spoiler deflection
Veranstaltungstitel:STAB/DGLR Symposium 2022
Veranstaltungsort:Berlin, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:9 November 2022
Veranstaltungsende:10 November 2022
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Digitale Technologien
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Simulation
Hinterlegt von: Schmalz, Martin
Hinterlegt am:29 Sep 2023 11:26
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:57

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.