elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Effects of railway pass-by noise on pleasantness rankings

Weidenfeld, S. und Schmitz, M.-T. und Sanok, S. und Henning, A. und Aeschbach, D. und Elmenhorst, E.-M. (2023) Effects of railway pass-by noise on pleasantness rankings. 14th ICBEN Congress on Noise as a Public Health Problem, 2023-06-18 - 2023-06-22, Belgrad, Serbien.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Due to a recently introduced German railway noise abatement law that prohibits the operation of trains that do not meet the certification criteria for noise emission, the railway companies have been replacing the conventional brake system of freight trains. Since the retrofitting may lead to a change in noise characteristics, we examined how sounds of freight wagons with the conventional and the retrofitted system are rated with regard to their pleasantness. We synthesized thirteen different railway sounds with particular acoustic properties according to brake system, speed and train type. In a laboratory study, using the method of full paired comparison, 44 participants were requested to state which of the presented sounds they perceived as more pleasant. Three preference rankings were derived that were based on a metric scale. The resulting ranking showed that freight trains equipped with a retrofitted brake system were preferred to those with a conventional system, irrespective of their speed. A slow pass-by of a freight train with retrofitted brake system was judged as more pleasant than pass-bys by such a train at higher speeds. The more wagons of a freight train were retrofitted, the more pleasant the sound was rated. Since long-term exposure to unpleasant railway sounds may increase the number of highly annoyed residents near railway tracks, our findings support the ban of freight train wagons with conventional braking systems.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/196619/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Effects of railway pass-by noise on pleasantness rankings
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Weidenfeld, S.Sarah.Weidenfeld (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4865-345XNICHT SPEZIFIZIERT
Schmitz, M.-T.Marie-Therese.Schmitz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sanok, S.sandra.sanok (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Henning, A.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Aeschbach, D.daniel.aeschbach (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Elmenhorst, E.-M.Eva-Maria.Elmenhorst (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0336-6705NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2023
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Laboratory study, Railway noise, Brake system, Freight train, Annoyance, Pleasantness
Veranstaltungstitel:14th ICBEN Congress on Noise as a Public Health Problem
Veranstaltungsort:Belgrad, Serbien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:18 Juni 2023
Veranstaltungsende:22 Juni 2023
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - keine Zuordnung
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Schlaf und Humanfaktoren
Hinterlegt von: Sender, Alina
Hinterlegt am:30 Aug 2023 09:19
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:56

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.