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Operational Improvements to Reduce the Climate Impact of Aviation - A Comparative Study from EU Project ClimOP

Zengerling, Zarah Lea und Dal Gesso, Sara und Linke, Florian und Clococeanu, Maximilian und Gollnick, Volker und Peter, Patrick und Matthes, Sigrun und Baspinar, Baris und Ozkol, Ibrahim und Noorafza, Mahdi und Roling, Paul und Branchini, Elena und Grampella, Mattia und Abate, Carlo und Tedeschi, Alessandrea (2023) Operational Improvements to Reduce the Climate Impact of Aviation - A Comparative Study from EU Project ClimOP. Applied Sciences, 13 (16), Seite 9083. Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/app13169083. ISSN 2076-3417.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
10MB

Offizielle URL: https://www.mdpi.com/2076-3417/13/16/9083

Kurzfassung

Aviation significantly contributes to anthropogenic radiative forcing with both CO2 and non-CO2 emissions. In contrast to technical advancements to mitigate the climate impact, operational measures can benefit from short implementation times and thus are expected to be of high relevance in the near future. This study evaluates the climate mitigation potential of nine operational improvements, covering both in-flight and ground operations. For this purpose, an innovative approach is presented to compare the results of measure-specific case studies, despite the wide differences in the underlying modeling assumptions and boundary conditions. To this end, a selection of KPIs is identified to estimate the impact of the studied operational improvements on both climate and the stakeholders of the air transport system. This article presents a comparative method to scale the results of the individual studies to a comparable reference, considering differences in traffic sample size as well as CO2 and non-CO2 climate effects. A quantitative comparison is performed for operational improvements belonging to the same category, i.e., trajectory-related, network-related, and ground-related measures, and a qualitative comparison is carried out among all considered operational improvements. Results show that the in-flight operational improvements are more effective in mitigating the impact on climate with respect to ground operations. However, the latter generally have a weaker impact on the aviation industry and a higher maturity level. Further research could expand this study by assessing the effects of implementation enablers, such as actions at the regulatory level, to facilitate the acceptance of the studied measures in the aviation industry.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/196601/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Operational Improvements to Reduce the Climate Impact of Aviation - A Comparative Study from EU Project ClimOP
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Zengerling, Zarah Leazarah.zengerling (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7424-3687142118623
Dal Gesso, SaraAMIGO ClimateNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Linke, FlorianFlorian.Linke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1403-3471NICHT SPEZIFIZIERT
Clococeanu, Maximilianmaximilian.clococeanu (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gollnick, VolkerTUHHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Peter, PatrickPatrick.Peter (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2713-0230NICHT SPEZIFIZIERT
Matthes, SigrunSigrun.Matthes (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5114-2418NICHT SPEZIFIZIERT
Baspinar, BarisITUNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ozkol, IbrahimITUNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Noorafza, MahdiDelft University of Technology, Delft, NLNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Roling, PaulDelft University of TechnologyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Branchini, ElenaSEANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Grampella, MattiaSEANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Abate, CarloDeep BlueNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Tedeschi, AlessandreaDeep BlueNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:9 August 2023
Erschienen in:Applied Sciences
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:13
DOI:10.3390/app13169083
Seitenbereich:Seite 9083
Verlag:Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI)
ISSN:2076-3417
Status:veröffentlicht
Stichwörter:air traffic operations; non-CO2 effects; CO2 equivalents; stakeholder impact; on-ground measures; in-flight measures
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Lufttransportbetrieb und Folgenabschätzung
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Luftverkehr
Hinterlegt von: Zengerling, Zarah Lea
Hinterlegt am:11 Sep 2023 14:04
Letzte Änderung:13 Sep 2023 08:47

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