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Experimental and Numerical Investigation of Novel Acoustic Liners and Their Design for Aero-Engine Applications

Neubauer, Moritz und Genßler, Julia und Radmann, Vincent und Kohlenberg, Fleming und Pohl, Michael und Böhme, Kurt und Knobloch, Karsten und Sarradj, Ennes und Höschler, Klaus und Modler, Nils und Enghardt, Lars (2022) Experimental and Numerical Investigation of Novel Acoustic Liners and Their Design for Aero-Engine Applications. Aerospace, 10 (1), Seiten 1-24. Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/aerospace10010005. ISSN 2226-4310.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
7MB

Offizielle URL: https://www.mdpi.com/2226-4310/10/1/5

Kurzfassung

This paper presents a combined experimental and numerical investigation on a novel liner concept for enhanced low-frequency and broadband acoustic attenuation. In particular, two different realizations, derived from conventional Helmholtz resonators (HR) and plate resonators (PR) are investigated, which both deploy flexible materials with material inherent damping. In this context, a comprehensive experimental investigation was carried out focusing the identification and evaluation of various geometric parameters and material properties on the acoustics dissipation and related properties of various materials in a simplified setup of a single Helmholtz resonator with flexible walls (FHR concept). Furthermore, a parameter study based on analytical models was performed for both liner concepts, taking into account material as well as geometric parameters and their effects on transmission loss. In addition, design concepts that enable cylindrical or otherwise curved liner structures and the corresponding manufacturing technologies are presented, while considering essential structural features such as drainage. With respect to the potential application in jet engines, a structural-mechanical analysis considering the relevant load cases to compare and discuss the mechanical performance of a classical HR and the FHR concept liner is presented. Finally, both concepts are evaluated and possible challenges and potentials for further implementation are described.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/196578/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Experimental and Numerical Investigation of Novel Acoustic Liners and Their Design for Aero-Engine Applications
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Neubauer, Moritzmoritz.neubauer (at) tu-dresden.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Genßler, JuliaJulia.Genssler (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Radmann, Vincentvincent.radmann (at) tu-berlin.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kohlenberg, Flemingfleming.kohlenberg (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6983-1545141893232
Pohl, MichaelBTU CottbusNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Böhme, KurtILK, TU DresdenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Knobloch, KarstenKarsten.Knobloch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3424-0809NICHT SPEZIFIZIERT
Sarradj, EnnesTechnische Universität BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Höschler, KlausBTU Cottbus-SenftenbergNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Modler, NilsILK, TU DresdenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Enghardt, LarsLars.Enghardt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:21 Dezember 2022
Erschienen in:Aerospace
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:10
DOI:10.3390/aerospace10010005
Seitenbereich:Seiten 1-24
Verlag:Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI)
ISSN:2226-4310
Status:veröffentlicht
Stichwörter:acoustic liner; plate resonator; Helmholtz resonator; broadband noise; honeycomb structure; model; curved design
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Komponenten und Emissionen, L - Triebwerkskonzepte und -integration
Standort: Berlin-Charlottenburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerksakustik
Hinterlegt von: Kohlenberg, Hans-Fleming
Hinterlegt am:07 Sep 2023 11:18
Letzte Änderung:07 Sep 2023 11:18

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