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Aeroacoustic testing on a full aircraft model at high Reynolds numbers in the European Transonic Windtunnel

Ahlefeldt, Thomas und Ernst, Daniel und Goudarzi, Armin und Raumer, Hans-Georg und Spehr, Carsten (2023) Aeroacoustic testing on a full aircraft model at high Reynolds numbers in the European Transonic Windtunnel. Journal of Sound and Vibration, 566 (12), Seiten 1-20. Elsevier. doi: 10.1016/j.jsv.2023.117926. ISSN 0022-460X.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
3MB

Offizielle URL: https://www.sciencedirect.com/journal/journal-of-sound-and-vibration

Kurzfassung

This paper presents an end-to-end approach for the assessment of pressurized and cryogenic wind tunnel measurements of an EMBRAER scaled full model close to real-world Reynolds numbers. The choice of microphones, measurement parameters, the design of the array, and the selection of flow parameters are discussed. Different wind tunnel conditions are proposed which allow separating the influence of the Reynolds number from the Mach number, as well as the influence of slotted and closed test sections. The paper provides three-dimensional beamforming results with CLEAN-SC deconvolution, the selection of Regions Of Interest, and the corresponding source spectra. The results suggest that slotted test sections have little influence on the beamforming results compared to closed test sections and that the Reynolds number has a profound, non-linear impact on the aeroacoustic emission that lessens with increasing Reynolds number. Further, sources show a non-linear Mach number dependency at constant Reynolds number but are self-similar in the observed Mach number range. The findings suggest that it is possible to study real-world phenomena on small-scale full models at real-world Reynolds numbers, which enable further investigations in the future such as the directivity of sources.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/196104/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Aeroacoustic testing on a full aircraft model at high Reynolds numbers in the European Transonic Windtunnel
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ahlefeldt, Thomasthomas.ahlefeldt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2869-2665NICHT SPEZIFIZIERT
Ernst, Danieldaniel.ernst (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7920-9162NICHT SPEZIFIZIERT
Goudarzi, Arminarmin.goudarzi (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2437-028X140136800
Raumer, Hans-Georghans-georg.raumer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6727-6819NICHT SPEZIFIZIERT
Spehr, Carstencarsten.spehr (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2744-3675NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:8 Dezember 2023
Erschienen in:Journal of Sound and Vibration
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:566
DOI:10.1016/j.jsv.2023.117926
Seitenbereich:Seiten 1-20
Verlag:Elsevier
ISSN:0022-460X
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Microphone array, Closed test section, Slotted test section, Array optimization, Aircraft noise, Self-similarity
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:09 Aug 2023 10:02
Letzte Änderung:22 Okt 2024 11:13

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