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BOUNDARY LAYER ANALYSIS OF A TRANSONIC HIGH-PRESSURE TURBINE VANE USING ULTRA-FAST-RESPONSE TEMPERATURE-SENSITIVE PAINT

Petersen, Anna und Hilfer, Michael (2023) BOUNDARY LAYER ANALYSIS OF A TRANSONIC HIGH-PRESSURE TURBINE VANE USING ULTRA-FAST-RESPONSE TEMPERATURE-SENSITIVE PAINT. In: ASME Turbo Expo 2023: Turbomachinery Technical Conference and Exposition, GT 2023 (2023). ASME Turbo Expo 2023, 2023-06-26 - 2023-06-30, Boston. doi: 10.1115/GT2023-101889. ISBN 978-079188695-3.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://asmedigitalcollection.asme.org/GT/proceedings-abstract/GT2023/87110/1168664

Kurzfassung

The focus of this paper is the impact of surface roughness on the boundary layer caused by a 7YSZ thermal barrier coating (TBC). Experimental investigations are conducted on a NGV installed inside the Wind Tunnel for Straight Cascades Göttingen (EGG). The shape of the vane has been altered in a way that eliminates the influence of the TBC’s thickness. Therefore it is expected that only the surface roughness is influencing the location of the separation and boundary layer transition. The transition next to the roughness can also be affected by positive and negative pressure gradients, separation, and interacting shocks. The impact of TBC on the turbulent wedges’ appearance, separation bubble’s position and length, and transition location is examined in this study. This research, combined with prior investigations, provides comprehensive understanding of a turbine vane’s aerothermodynamics. To investigate unsteady flow phenomena on a TBC coated NGV, ultra-fast-response temperature-sensitive paint (iTSP) is utilized. This dataset will serve as a reference point for developing new turbine vane designs that include TBC and extensive cooling. Furthermore, the findings will be employed as a benchmark for improving numerical models.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/195851/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:GT2023-101889
Titel:BOUNDARY LAYER ANALYSIS OF A TRANSONIC HIGH-PRESSURE TURBINE VANE USING ULTRA-FAST-RESPONSE TEMPERATURE-SENSITIVE PAINT
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Petersen, AnnaAnna.Petersen (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4819-4994NICHT SPEZIFIZIERT
Hilfer, MichaelMichael.Hilfer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:26 Juni 2023
Erschienen in:ASME Turbo Expo 2023: Turbomachinery Technical Conference and Exposition, GT 2023
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1115/GT2023-101889
ISBN:978-079188695-3
Status:veröffentlicht
Stichwörter:HPT-NGV Turbine iTSP Cascade EGG Transition Boundary layers Paints Temperature Turbines Separation Surface roughness Nozzle guide vanes Aerodynamics Cooling Pressure gradient Shock Thermal barrier coatings Turbulence Unsteady flow Wedges Wind tunnels
Veranstaltungstitel:ASME Turbo Expo 2023
Veranstaltungsort:Boston
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:26 Juni 2023
Veranstaltungsende:30 Juni 2023
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Werkstoffe und Herstellverfahren
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Turbine
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Hinterlegt von: Petersen, Anna
Hinterlegt am:10 Jul 2023 08:59
Letzte Änderung:11 Aug 2025 13:51

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