Stalla, Felix (2023) Aeroservoelastic Modeling and Gust Load Control of a Flexible Wing Wind-Tunnel Model. Masterarbeit, Technische Universität München.
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Kurzfassung
In this work a gust load alleviation control for a flexible wing wind-tunnel model will be designed. The model is representative for the wing of a long-range transport aircraft. Five trailing edge control sufaces (flaps and ailerons) can be deflected to reduce the loads acting upon the wing. Spanwise distributed acceleration sensors provide the measurements for feedback control. The plant is modeled aerodynamically using a doublet lattice method, the structural modeling uses a condensed beam description. The Loewner framework is used for gust modeling and model order reduction. The gust load alleviation functionality is designed using H-infinity optimal control. The load reduction potential and the robustness of the controller are evaluated.
| elib-URL des Eintrags: | https://elib.dlr.de/195088/ | ||||||||
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| Dokumentart: | Hochschulschrift (Masterarbeit) | ||||||||
| Titel: | Aeroservoelastic Modeling and Gust Load Control of a Flexible Wing Wind-Tunnel Model | ||||||||
| Autoren: |
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| Datum: | 2023 | ||||||||
| Referierte Publikation: | Nein | ||||||||
| Open Access: | Nein | ||||||||
| Seitenanzahl: | 98 | ||||||||
| Status: | veröffentlicht | ||||||||
| Stichwörter: | gust load alleviation, aeroservoelastivity, flexible aircraft, H-infinity control, robust control, high aspect ratio wing, wind-tunnel model | ||||||||
| Institution: | Technische Universität München | ||||||||
| Abteilung: | TUM School of Engineering and Design, Chair of Aerodynamics and Fluid Mechanics | ||||||||
| HGF - Forschungsbereich: | Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr | ||||||||
| HGF - Programm: | Luftfahrt | ||||||||
| HGF - Programmthema: | Effizientes Luftfahrzeug | ||||||||
| DLR - Schwerpunkt: | Luftfahrt | ||||||||
| DLR - Forschungsgebiet: | L EV - Effizientes Luftfahrzeug | ||||||||
| DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben): | L - Flugzeugtechnologien und Integration, L - Virtuelles Flugzeug und Validierung, L - Flugzeugsysteme | ||||||||
| Standort: | Oberpfaffenhofen | ||||||||
| Institute & Einrichtungen: | Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Flugzeug-Systemdynamik | ||||||||
| Hinterlegt von: | Stalla, Julius Felix | ||||||||
| Hinterlegt am: | 30 Okt 2023 09:53 | ||||||||
| Letzte Änderung: | 30 Okt 2023 09:53 |
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