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Aeroservoelastic Modeling and Gust Load Control of a Flexible Wing Wind-Tunnel Model

Stalla, Felix (2023) Aeroservoelastic Modeling and Gust Load Control of a Flexible Wing Wind-Tunnel Model. Masterarbeit, Technische Universität München.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
10MB

Kurzfassung

In this work a gust load alleviation control for a flexible wing wind-tunnel model will be designed. The model is representative for the wing of a long-range transport aircraft. Five trailing edge control sufaces (flaps and ailerons) can be deflected to reduce the loads acting upon the wing. Spanwise distributed acceleration sensors provide the measurements for feedback control. The plant is modeled aerodynamically using a doublet lattice method, the structural modeling uses a condensed beam description. The Loewner framework is used for gust modeling and model order reduction. The gust load alleviation functionality is designed using H-infinity optimal control. The load reduction potential and the robustness of the controller are evaluated.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/195088/
Dokumentart:Hochschulschrift (Masterarbeit)
Titel:Aeroservoelastic Modeling and Gust Load Control of a Flexible Wing Wind-Tunnel Model
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Stalla, Felixfelix.stalla (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0008-9930-7956145557001
Datum:2023
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Seitenanzahl:98
Status:veröffentlicht
Stichwörter:gust load alleviation, aeroservoelastivity, flexible aircraft, H-infinity control, robust control, high aspect ratio wing, wind-tunnel model
Institution:Technische Universität München
Abteilung:TUM School of Engineering and Design, Chair of Aerodynamics and Fluid Mechanics
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration, L - Virtuelles Flugzeug und Validierung, L - Flugzeugsysteme
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Flugzeug-Systemdynamik
Hinterlegt von: Stalla, Julius Felix
Hinterlegt am:30 Okt 2023 09:53
Letzte Änderung:30 Okt 2023 09:53

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