elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Thermal comfort of novel low-momentum ventilation concepts for passengers in long-distance trains

Maier, Julia und Hoermann, Hans-Juergen und Goerke, Panja und Zierke, Oliver (2023) Thermal comfort of novel low-momentum ventilation concepts for passengers in long-distance trains. Indoor and Built Environment, 32 (7), Seiten 1319-1334. SAGE Publications. doi: 10.1177/1420326X231160038. ISSN 1420-326X.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
1MB

Offizielle URL: https://dx.doi.org/10.1177/1420326X231160038

Kurzfassung

Thermal comfort is essential to increase the modal share of rail transport by attracting more passengers. In this study, three novel low-momentum ventilation concepts were analyzed regarding the thermal comfort of railway passengers and compared to a conventional ventilation setting. Using an experimental approach, objective measurements of climate parameters and subjective assessments from 146 test subjects in a generic train compartment were analyzed. Results revealed significant differences in perceived thermal comfort among the four ventilation settings. Subjects reported comparatively higher thermal comfort in hatrack integrated low-momentum ventilation and hybrid ventilation (HV) than in cabin displacement ventilation (CDV) and microjet ventilation (MJV). Vertical temperature stratification was strongest in CDV, leading to losses in the comfort of the lower body parts. In MJV, some temporary and local exceedances of air velocities were observed, which contributed to lower comfort evaluations at heads and shoulders. For all ventilation settings, warmer air temperatures were preferred. Our findings demonstrated that subjective comfort assessments reasonably complement earlier results derived from thermal manikin studies. Therefore, low-momentum ventilation, especially in terms of HV, has the significant potential to improve thermal conditions for long-distance journeys in passenger rail cars.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/194253/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Thermal comfort of novel low-momentum ventilation concepts for passengers in long-distance trains
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Maier, JuliaJulia.Maier (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1387-7939135570852
Hoermann, Hans-JuergenHans.hoermann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6358-7027NICHT SPEZIFIZIERT
Goerke, PanjaPanja.Goerke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0340-388XNICHT SPEZIFIZIERT
Zierke, OliverOliver.Zierke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0763-3372NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:März 2023
Erschienen in:Indoor and Built Environment
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:32
DOI:10.1177/1420326X231160038
Seitenbereich:Seiten 1319-1334
Verlag:SAGE Publications
ISSN:1420-326X
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Thermal comfort, human subject test, displacement ventilation, passenger rail car, long-distance journeys
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Schienenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V SC Schienenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - RoSto - Rolling Stock, V - NGT BIT (alt)
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Luft- und Raumfahrtpsychologie
Hinterlegt von: Maier, Dr. Julia
Hinterlegt am:20 Mär 2023 08:51
Letzte Änderung:16 Jan 2024 10:16

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.