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Estimating hydrogen usage of a Crew Transport Vessel fleet for Offshore Windfarm maintenance

Cramer, Habbo und Fitz, Annika Christine und Niemi, Arto Turo Olavi und Skobiej, Bartosz und Sill Torres, Frank (2023) Estimating hydrogen usage of a Crew Transport Vessel fleet for Offshore Windfarm maintenance. WMU Journal of Maritime Affairs, 22 (4), Seiten 509-525. Springer Nature. doi: 10.1007/s13437-023-00300-x. ISSN 1651-436X.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
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Offizielle URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s13437-023-00300-x

Kurzfassung

This paper presents an estimate for the mass of hydrogen that would be needed to power the current fleet of Crew Transport Vessels (CTVs) used for maintaining the German offshore wind farms and how this demand may be geographically distributed. The estimate is based on a calculation of the marine diesel oil consumption of the current fleet, which is further employed for estimating the current emissions of these activities. Based on the predicted price of hydrogen, bunkering the CTV fleet with hydrogen may become economically advantageous in the future. Moreover, using hydrogen may reduce CO2 emissions. Results have been obtained by using vessel position data, weather data, and diesel consumption estimates. As a shortcoming, certain effects are excluded from the current estimate. However, this work presents an approach that can be improved and used for estimating hydrogen consumption in future scenarios. In these scenarios, a vessel type and parameters can be set. While here the challenge was to create a generic model that can be applied to multiple types of vessels.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/193798/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Estimating hydrogen usage of a Crew Transport Vessel fleet for Offshore Windfarm maintenance
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Cramer, HabboBremenports GmbH & Co. KGNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fitz, Annika ChristineAnnika.Fitz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6064-0451NICHT SPEZIFIZIERT
Niemi, Arto Turo OlaviArto.Niemi (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6307-9826NICHT SPEZIFIZIERT
Skobiej, BartoszBartosz.Skobiej (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0529-9454NICHT SPEZIFIZIERT
Sill Torres, FrankFrank.SillTorres (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4028-455XNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1 Februar 2023
Erschienen in:WMU Journal of Maritime Affairs
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:22
DOI:10.1007/s13437-023-00300-x
Seitenbereich:Seiten 509-525
Verlag:Springer Nature
ISSN:1651-436X
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Hydrogen, Offshore wind farm, Maintenance, Crew transport vessel
HGF - Forschungsbereich:keine Zuordnung
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:keine Zuordnung
DLR - Forschungsgebiet:keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):keine Zuordnung
Standort: Bremerhaven
Institute & Einrichtungen:Institut für den Schutz maritimer Infrastrukturen > Resilienz Maritimer Systeme
Hinterlegt von: Skobiej, Bartosz
Hinterlegt am:10 Nov 2023 13:48
Letzte Änderung:15 Dez 2023 15:01

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