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Teaching Power-Sector Models Social and Political Awareness

Garcia-Teruel, Anna und Scholz, Yvonne und Weimer-Jehle, Wolfgang und Prehofer, Sigrid und Cao, Karl-Kien und Borggrefe, Frieder (2022) Teaching Power-Sector Models Social and Political Awareness. Energies, 15 (3275). Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/en15093275. ISSN 1996-1073.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
7MB

Offizielle URL: https://doi.org/10.3390/en15093275

Kurzfassung

Energy-system scenarios are widely used to relate the developments of the energy supply and the resulting carbon-emission pathways to political measures. To enable scenario analyses that adequately capture the variability of renewable-energy resources, a specialised type of power-sector model (PSM) has been developed since the beginning of this century, which uses input data with hourly resolution at the national or subnational levels. These models focus on techno-economic-system optimisation, which needs to be complemented with expert socioeconomic knowledge in order to prevent solutions that may be socially inacceptable or that oppose political goals. A way to integrate such knowledge into energy-system analysis is to use information from framework scenarios with a suitable geographical and technological focus. We propose a novel methodology to link framework scenarios to a PSM by applying complexity-management methods that enable a flexible choice of base scenarios that are tailored to suit different research questions. We explain the methodology, and we illustrate it in a case study that analyses the influence of the socioeconomic development on the European power-system transition until 2050 by linking the power-sector model, REMix (renewable-energy mix), to regional framework scenarios. The suggested approach proves suitable for this purpose, and it enables a clearer link between the impact of political measures and the power-system development.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/193155/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Teaching Power-Sector Models Social and Political Awareness
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Garcia-Teruel, Annaa.garcia-teruel (at) ed.ac.ukNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Scholz, YvonneYvonne.Scholz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1633-3825NICHT SPEZIFIZIERT
Weimer-Jehle, WolfgangUni Stuttgart, ZIRNNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Prehofer, Sigridsigrid.prehofer (at) zirius.uni-stuttgart.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Cao, Karl-KienKarl-Kien.Cao (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9720-0337NICHT SPEZIFIZIERT
Borggrefe, FriederFrieder.Borggrefe (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:29 April 2022
Erschienen in:Energies
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:15
DOI:10.3390/en15093275
Verlag:Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI)
ISSN:1996-1073
Status:veröffentlicht
Stichwörter:power-sector model; framework scenarios; socioeconomic scenarios; complexity management; uncertainty reduction; energy transition; energy system
HGF - Forschungsbereich:Energie
HGF - Programm:Energiesystemdesign
HGF - Programmthema:Digitalisierung und Systemtechnologie
DLR - Schwerpunkt:Energie
DLR - Forschungsgebiet:E SY - Energiesystemtechnologie und -analyse
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):E - Energiesystemtechnologie
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Technische Thermodynamik
Institut für Vernetzte Energiesysteme
Hinterlegt von: Scholz, Yvonne
Hinterlegt am:12 Jan 2023 14:48
Letzte Änderung:19 Okt 2023 13:27

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