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Energy-optimized approaches: a challenge from the perspectives of pilots and air traffic controllers

Gerber, Martin und Schreiber, York und Abdelmoula, Fethi und Kühne, Christoph Georg und Jager, David und Wunderli, Jean-Marc (2022) Energy-optimized approaches: a challenge from the perspectives of pilots and air traffic controllers. CEAS Aeronautical Journal, 13 (4), Seiten 1055-1066. Springer. doi: 10.1007/s13272-022-00607-0. ISSN 1869-5590.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
2MB

Offizielle URL: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s13272-022-00607-0.pdf

Kurzfassung

Carrying out an approach that is as economical and safe as possible remains a challenge for flight crews, with a multitude of requirements to meet simultaneously. For an aircraft to descend from cruise altitude to touchdown with the lowest possible fuel consumption and noise signature, an approach is required that is both at idle thrust in the ideal speed and follows an ideal vertical profile without using speed brakes, extending the landing gear too early, or flying unnecessary horizontal segments with high thrust settings. In September 2019, a total of 90 test approaches were carried out at Zurich Airport on DLR's Airbus A320 Advanced Technology Research Aircraft (ATRA) using the low noise augmentation system (LNAS) pilot assistance system for the most economical and quiet approaches possible. The aim of this paper is to present the challenges from the pilots' and controllers' point of view for an idle approach and its execution by means of LNAS, to show the potential for fuel savings and noise reduction on the basis of flight test data and to discuss the next development steps. The assistance system reduces the crew's workload and provides support for all these tasks during an approach. The key information needed to perform optimum approaches is the expected distance from the actual aircraft position to the runway. The approaches carried out with the assistance system were significantly more economical and quieter on average than the approaches performed by a pilot group tasked with conducting minimum-fuel and low-noise approaches without the assistance system.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/193013/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Energy-optimized approaches: a challenge from the perspectives of pilots and air traffic controllers
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Gerber, MartinSwiss Skylab FoundationNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schreiber, YorkskyguideNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Abdelmoula, FethiDLR, FT-FDSNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kühne, Christoph GeorgDLR, FT-FDSNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jager, DavidEMPA/CH-Abt. LärmbekämpfungNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wunderli, Jean-MarcEMPA/CH-Abt. LärmbekämpfungNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:5 September 2022
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:13
DOI:10.1007/s13272-022-00607-0
Seitenbereich:Seiten 1055-1066
Verlag:Springer
ISSN:1869-5590
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aircraft energy management, Fuel saving, Noise abatement operational procedures, Pilot assistance system, Continuous descent approach, Flight testing
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Flugdynamik und Simulation
Institut für Flugsystemtechnik
Hinterlegt von: Abdelmoula, Fethi
Hinterlegt am:19 Jan 2023 09:51
Letzte Änderung:28 Jun 2023 13:06

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