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Evaluation of a next generation oxygen system. Assessment of usability, comfort and human performance

Maier, Julia und Albers, Frank und Oubaid, Viktor und Fromage, Matthieu und Dupuy, Jean-Baptiste (2022) Evaluation of a next generation oxygen system. Assessment of usability, comfort and human performance. Transportation Research Procedia, 66, Seiten 97-108. Elsevier. doi: 10.1016/j.trpro.2022.12.011. ISSN 2352-1457.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
1MB

Offizielle URL: https://doi.org/10.1016/j.trpro.2022.12.011

Kurzfassung

The use of an oxygen system has many crucial aspects regarding usability, comfort, and its effects on human performance. To overcome shortcomings of common systems, a new oxygen mask was developed. It was aimed at enhancing the devices’ comfort and ease of use and at enabling the interoperability of the oxygen system within the cockpit environment. The project was a cooperation between the German Aerospace Center (DLR) and Safran Aerosystems (Clean Sky 2 Joint Undertaking framework). Our aim was to evaluate the new oxygen system with the parts oxygen mask and human-machine interface and to compare it to a customary system. Experiments using 20 pilots were conducted in two demonstrators providing the two oxygen systems. The procedure included normal cruise flight operation and emergency scenarios. Data were assessed by use of computerized questionnaires and cognitive performance tasks. Results showed that subjects were more satisfied with the usability and the comfort of the new mask at all three measurement time points. Cognitive performance with the new mask was not significantly impaired compared to the customary (legacy) mask. Differential effects and conclusions for the further development process are discussed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/192275/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Evaluation of a next generation oxygen system. Assessment of usability, comfort and human performance
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Maier, JuliaJulia.Maier (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1387-7939NICHT SPEZIFIZIERT
Albers, FrankFrank.Albers (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3043-5235NICHT SPEZIFIZIERT
Oubaid, ViktorViktor.Oubaid (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fromage, MatthieuSafran AerosystemsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dupuy, Jean-BaptisteSafran AerosystemsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Dezember 2022
Erschienen in:Transportation Research Procedia
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:66
DOI:10.1016/j.trpro.2022.12.011
Seitenbereich:Seiten 97-108
Verlag:Elsevier
ISSN:2352-1457
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Human-Machine interface, aircraft systems, usability,comfort,cognitive performance
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Luft- und Raumfahrtpsychologie
Hinterlegt von: Maier, Dr. Julia
Hinterlegt am:22 Dez 2022 09:11
Letzte Änderung:02 Apr 2024 15:27

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