elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Aerodynamic Investigation of the High-Lift Performance of a Propeller-Driven Regional Transport Aircraft with Distributed Propulsion

Keller, Dennis (2022) Aerodynamic Investigation of the High-Lift Performance of a Propeller-Driven Regional Transport Aircraft with Distributed Propulsion. 12th EASN International Conference, 2022-10-18 - 2022-10-21, Barcelona, Spanien.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Increased high-lift capabilities due to propeller slipstream, i.e. slipstream deflection, is seen to be one of the main benefits of distributed propulsion, as it may lead to a reduction in the main wing size and thus to reduced drag in cruise flight and/or reduced system weight and complexity. The presented work assesses the potential of distributed propulsion on the high-lift capabilities of a novel transport aircraft design from an aerodynamic point of view. The assessment is based on a regional propeller-driven transport aircraft designed within the European IMOTHEP project. Based on the initial aircraft design, a sensitivity study on the number of propellers and propeller positions with regards to the maximum lift coefficient under take-off conditions has been performed. Moreover, adjustments to the nacelle design and the propulsor integration have been investigated. The study indicates significant increases in the maximum effective lift coefficient in take-off of up to +42 % due to slipstream deflection. The increase is thereby strongly dependent on the number of propellers and the propeller positions.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/192005/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Aerodynamic Investigation of the High-Lift Performance of a Propeller-Driven Regional Transport Aircraft with Distributed Propulsion
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Keller, DennisDennis.Keller (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1471-9433NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Oktober 2022
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:distributed propulsion, aerodynamics, high-lift, CFD
Veranstaltungstitel:12th EASN International Conference
Veranstaltungsort:Barcelona, Spanien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:18 Oktober 2022
Veranstaltungsende:21 Oktober 2022
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration, L - Triebwerkskonzepte und -integration
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Keller, Dennis
Hinterlegt am:09 Dez 2022 11:06
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:53

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.