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Aerodynamic validation for compressor blades’ structural morphing concepts

Montano Rejas, Zhuzhell und Seidler, Marcel und Riemenschneider, Johannes und Friedrichs, Jens (2023) Aerodynamic validation for compressor blades’ structural morphing concepts. CEAS Aeronautical Journal, 14 (1), Seiten 139-154. Springer. doi: 10.1007/s13272-022-00624-z. ISSN 1869-5590.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
2MB

Offizielle URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s13272-022-00624-z

Kurzfassung

For increasing an aircraft’s engine efficiency and reducing emissions, the use of adaptive blades capable of guaranteeing an optimal performance at different flight phases is researched. An aerodynamic design point blade shape and some exemplary possible morphed shapes for different operational conditions are introduced and analyzed from a structural as well as from an aerodynamic point of view. For this purpose, the structural design process developed to calculate the blade geometries that can be reached through structurally integrated actuation is introduced and explained with the help of three morphing blade example geometries. Furthermore, the aerodynamic methods used for the evaluation of the structurally achieved morphed geometries is also studied with the help of the introduced examples.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/190904/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:Research funding by the Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG, German Research Foundation) under Germany’s Excellence Strategy—EXC 2163/1- Sustainable and Energy Efcient Aviation–Project-ID 390881007.
Titel:Aerodynamic validation for compressor blades’ structural morphing concepts
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Montano Rejas, ZhuzhellZhuzhell.MontanoRejas (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3529-7532NICHT SPEZIFIZIERT
Seidler, Marcelm.seidler (at) ifas.tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Riemenschneider, JohannesJohannes.Riemenschneider (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5485-8326NICHT SPEZIFIZIERT
Friedrichs, JensInstitute of Jet Propulsion and Turbomachinery, University of Braunschweig, Hermann-Blenk-Str. 37, Braunschweig 38108, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:25 Januar 2023
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:14
DOI:10.1007/s13272-022-00624-z
Seitenbereich:Seiten 139-154
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Fischer, MarkusNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
Name der Reihe:CEAS Aeronautical Journal
ISSN:1869-5590
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Morphing compressor blades · Aerostructural coupled design
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Triebwerkskonzepte und -integration, L - keine Zuordnung, L - Komponenten und Emissionen
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemleichtbau > Adaptronik
Hinterlegt von: Montano Rejas, Zhuzhell
Hinterlegt am:28 Nov 2022 14:47
Letzte Änderung:11 Dez 2023 14:55

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